زمان اندکی از هشدار متخصصان بهداشتی درباره استفاده از روغن پالم و انواع بیماری‌ها مانند سکته‌ قلبی و ابطال مجوز استفاده ۴۵۰ کارخانه لبنی می‌گذرد، ولی سازمان استاندارد، می‌خواهد معیار جدیدی برای استفاده از پالم در لبنیات را تا آخر شهریور اعلام کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ بر اساس جدیدترین خبر قرار است استانداردهای جدیدی برای استفاده از روغن پالم گیاهی تا پایان شهریور توسط سازمان ملی استاندارد اعلام شود،‌ مفهوم این است که استفاده از این روغن در لبنیات ادامه می‌یابد، تنها استانداردهای جدید تعریف می‌شود که در چه محصولی و به چه میزان از این روغن استفاده شود، این در حالی است که چند هفته پیش در پی افشای وزیر بهداشت از مضرات روغن پالم گیاهی،‌ مجوز استفاده از پالم در 450 کارخانه لبنی باطل اعلام شد.

حدود یکماه پیش بود که وزیر بهداشت از استفاده از روغن پالم گیاهی در لبنیات مصرفی مردم و ضررهای فراوانی که استفاده از آن برای مردم دارد، پرده برداشت.

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم افتتاحیه برنامه اجرای کمیته تخصصی تدوین کننده راهکارهای اجرایی سیاست کلی سلامت، استفاده روغن پالم در لبنیات و شیرهای پرچرب را تایید کرد و استفاده از این ماده در لبنیات را تخلف بارز عنوان کرد که و قول داد که با متخلفان برخورد شود.

به دنبال این موضع گیری از سوی وزارتخانه تامین کننده بهداشت و سلامتی مردم، زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه این وزارتخانه نیز گفت:  روغن پالم با افزایش کلسترول بد خون در نهایت تنگی و انسداد عروق و سکته قلبی را به همراه دارد.

در همان زمان عزیزالله کمال‌زاده مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (WFP) در مورد مضرات روغن پالم موجود در شیر و لبنیات پرچرب گفت: روغن پالم دارای اسید چرب اشباع است و مصرف آن در تولید شیر و لبنیات پرچرب سلامتی افراد جامعه را به مخاطره می‌اندازد،‌ مصرف لبنیات چربی که روغن پالم به آنها اضافه شده است، در طولانی مدت می تواند منجر به انسداد عروق و سکته قلبی شود.

وی ادامه داد، وجود اسید چرب اشباع در بدن سبب افرایش کلسترول بد خون LDL می شود و با ادامه این روند به تنگی عروق و سکته قلبی منتهی می شود،‌ روغن پالم موجود در شیر و لبنیات پرچرب همچنین به کبد آسیب می‌زند و در نهایت به نارسایی کبدی منجر می شود.

اما با وجود همه این عوارضی که متخصصان در باره روغن پالم برای سلامتی انسان می‌گویند،‌ سال گذشته بیشترین واردات روغن پالم به میزان 740 هزار تن وارد کشور شده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فراورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو هم معتقد است که مصرف روغن گیاهی پالم در فراورده های لبنی افزایش داشته است و برای هفت فراورده لبنی با مجوز استفاده می‌شود.

به گفته هدایت حسینی در اواخر سال 92 مجوز استفاده از چربی گیاهی برای همه این فراورده‌ها صادر شد که خامه گیاهی با 52 فقره پروانه و پنیر پروسس آنالوگ با 51 فقره پروانه بیشترین مجوز صادر شده را به خود اختصاص می‌دهند.

به هر حال با تمام این مضراتی که کارشناسان و متولی بهداشت اعلام کرده و مجوز استفاده 450 کارخانه لبنی هم باطل شده است، موسسه استاندارد به دنبال تدوین استانداردهای جدیدی برای استفاده از این روغن است، حال سوال این است که اگر بعد از دوسال آن گونه که مسولان و کارشناسان بهداشتی می‌گویند جلوی مضرات استفاده از پالم گیاهی و مجوزهای خلاف گرفته شده است، چرا سازمان استاندارد دوباره استانداردهای جدیدی را برای استفاده آن تعریف می‌کند.
کد خبر fc74215f12bf43458e0b4bd057fc49c1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =