آزادی صادرات گوسفند از کشور، با مجوز رسمی داده شده است و درباره تلفات در زمان تغییر تعرفه 60 درصدی، هیچ گزارشی از مرگ یک گوسفند نیز داده نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در آستانه روز ملی دامپزشکی در جلسه مطبوعاتی در پاسخ به خبرنگار ایانا گفت: دام‌های سبک با مجوز دولت صادر می‌شوند و پس از طی مراحل قرنطینه و ارزیابی‌های انجا‌م‌شده، منطبق با شرایط کشور خریدار، صادرات آنها انجام می‌شود.

مهدی خلج افزود: 93 هزار رأس دام سبک، گواهی بهداشتی از این سازمان اخذ کردند و بیش از 110 هزار رأس در حال حاضر در قرنطینه هستند.

وی خاطرنشان کرد: با مصوبه شورای اقتصاد تعرفه 60 درصدی لغو رسمی شد و در این فاصله نیز گزارشی مبنی بر تلفات دام‌ها در گمرک به این سازمان نرسیده است.

خلج با بیان این که در حال حاضر مانعی به‌نام عوارض برای صادرات دام نداریم، تصریح کرد: بر اساس گزارش های موجود، از زمان آزادسازی صادرات دام سبک، یک عدد گوسفند نیز تلف نشده است.

آماده‌باش سازمان دامپزشکی در عید قربان

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: فعالیت‌های دامپزشکی تا 25 درصد باعث افزایش تولیدات دامی و توسعه پایدار می‌شود.

خلج تأکید کرد: از سال 2006 میلادی توسط سازمان جهانی بهداشت دام، اثربخشی اقدامات دامپزشکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، بدین‌ترتیب تمامی فعالیت‌های انجام‌شده در حال به‌روزرسانی است.

وی از آماده‌باش رسمی سازمان دامپزشکی کشور در روز 13 مهرماه خبر داد و اظهار داشت: تمامی کشتارگاه‌های کشور در روز عید قربان آماده خدمات‌رسانی هستند و در این راستا اکیپ‌های نظارتی همچون سال گذشته که دارای 904 اکیپ ثابت، یک‌هزار و 893 اکیپ نظارتی سیار، یک‌هزار و 70 نفر دامپزشک، یک‌هزار و 696 بازرس بهداشت گوشت و 526 ناظر شرعی در سراسر کشور فعال هستند.

خلج همچنین گفت: کشتارگاه‌های مجاز کشور از ساعت شش صبح آماده خدمات‌رسانی هستند.

وی در ادامه افزود: 288 کشتارگاه مجاز بهداشتی در کشور وجود دارد که علاوه بر اینها، 66 کشتارگاه فعلی دام نیز فعال هستند و در مجموع 350 کشتارگاه دام در سطح کشور آماده خدمات‌رسانی هستند.

پیشنهاد درج برچسب بر روی خمیر مرغ

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور تدابیر لازم را برای جلوگیری از فعالیت واحدهایی که غیرمجاز کار می‌کنند اتخاذ می‌کند، به‌گونه‌ای که 22 کارخانه مکمل‌سازی در کشور وجود دارد که 16 کارخانه فلزات سنگینی بالاتر از حد مجاز داشتند و این سازمان به جای تشکیک اذهان عمومی، این تولیدکنندگان را مجبور به اصلاح کرد.

خلج درباره خمیر مرغ ادامه داد: خمیر مرغی که از سازمان دامپزشکی پروانه داشته باشد، محصولاتش مورد تأیید قانون بوده و سازمان دامپزشکی نیز در این باره نظری ندارد.

وی تصریح کرد: ضوابط تهیه خمیر مرغ باید رعایت شود، ازجمله آنکه این خمیر باید در منفی 18 درجه و مدت سه ماه نگهداری شود.

خلج یادآور شد: به صاحبان سرمایه پیشنهاد شده است که به موضوع درج برچسب روی خمیر مرغ همت کنند تا مشکلی برایشان به‌وجود نیاید.

درج کد رهگیری بر روی محصولات بسته‌بندی در سه استان پایلوت

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره بسته‌بندی مرغ تأکید کرد: 13 سال کار مستمر برای بسته‌بندی گوشت، مرغ و سایر فرآورده‌های پروتئینی انجام شده و تلاش می‌کنیم که زمینه صادرات آنها را فراهم آوریم.

وی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور موظف است سامانه کد رهگیری برای تمامی محصولات بسته‌بندی را اجرا کند.

خلج همچنین گفت: برای صادرات مرغ‌های مازاد در کشور با روسیه با تفاهم‌های مشترکی رسیده‌ایم و اجازه صادرات به کسانی که خط تولید خودکار دارند، داده می‌شود.

وی در ادامه افزود: در سه استان گیلان، خوزستان و قم به‌عنوان پایلوت قرار است کد رهگیری به محصولاتی که بسته‌بندی می‌شود، داده شود و پیش‌بینی می‌شود که این کد برای سراسر کشور به‌زودی اجرایی شود.

خلج درباره برون‌سپاری وظایف دامپزشکی خاطرنشان کرد: بیش از 20 هزار شغل در سازمان دامپزشکی برون‌سپاری شده و در این راستا هفت‌هزار و 543 نفر در بخش نظارت‌های بهداشتی فعال هستند و شش‌هزار و 400 مرکز خدمات‌رسانی نیز در کشور فعالند.

وی در پایان درباره حیوانات خانگی از جمله سگ‌ها و سایر جانداران تصریح کرد: سازمان دامپزشکی تکلیف قانونی دارد تا به بازدید این اماکن و فعالیت آنها سرکشی کند و بر جیره غذایی و واکسن‌های مصرفی آنها نیز نظارت داشته باشد، اما در زمان‌هایی که مجوزهای زیادی برای واردات حیوانات خانگی اعلام می‌شود، سازمان دامپزشکی پیگیر آن است که بداند در چه مکان‌هایی قرار است نگهداری شوند.
کد خبر bd8b26cb55034bf1b715cc31f9bafaa4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =