فود پرس – سالانه حدود 50 هزارتن MDM مرغ در صنعت فرآورده های گوشتی تولید و استفاده می شود که حذف آن از چرخه تولید 200میلیون دلار به اقتصاد ایران آسیب می زند.

به گزارش فود پرس، مجید افلاکی دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های گوشتی در جمع خبرنگارن ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: متاسفانه سازمان ملی استاندارد و اخیرا سازمان غذا و دارو با صدور اعلامیه‌ای بدون در نظر گرفتن منافع صنعت غذا، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در جهت ایجاد اشتغال بیشتر و توسعه صادرات اینگونه فرآورده‌ها به‌خصوص به کشورهای همجوار و از همه مهم‌تر بدون توجه به سیاست‌های راهبردی «اقتصاد مقاومتی» استفاده از حدود 50 هزار تن گوشت مرغ در صنعت فرآورده‌های گوشتی را عملا ممنوع اعلام کرده و موجبات خسارت جدی در مجموعه کلان اقتصاد کشور را فراهم آورده است.

وی تصریح کرد: حدود 20 تا 23 درصد گوشت مرغ به اسکلت آن می‌چسبد که با دست قابل جداسازی نیست و اگر به خمیر مرغ تبدیل نشود سالانه 50 تا 70 تن گوشت مرغ معادل 10 هزار تن گوشت قرمز وارداتی است به هدر می رود.

افلاکی افزود: دستگاه های نظارتی به جای پاک کردن صورت مساله باید راهکاری برای بالابردن کیفیت و حل مشکل ارائه دهند.

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های گوشتی خاطرنشان کرد: متاسفانه از اوایل سال 1389 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران استفاده از دستگاه Separator (جداکننده گوشت از استخوان) برای استحصال مانده گوشت را به دلیل تخلف تعداد معدودی از کارخانجات و بهتر بگوییم کارگاه‌های کوچک تولیدکننده محصولات گوشتی، متوقف نموده و در این رابطه نه‌تنها صنایع تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی بلکه در مجموع اقتصاد ملی را از فرآوری بیش از 50 هزار تن گوشت مرغ در سال محروم کرده است.

وی افزود: پس از حدود دو سال کار مشترک کمیته فنی این انجمن و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان غذا، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی در چارچوب یک کمیته فنی و با حضور کارشناسان ارشد سازمان‌های مرتبط موضوع چگونگی تولید و استفاده از MDM مرغ  را به صورت علمی و تکنیکی مورد بررسی قرار گرفت و متن جدیدی برای استاندارد MDM مرغ تهیه شد تا در شهریور ماه سال جاری در کمیته ملی استاندارد کشور مطرح شود و چارچوب استاندارد معینی برای استفاده از این ماده اولیه غذایی که در اکثر کشورهای پیشرفته نیز مورد استفاده است؛ در جمهوری اسلامی ایران نیز فراهم اما متاسفانه یکباره سازمان ملی استاندارد بدون ارائه هیچگونه دلیلی در اواسط شهریور ماه سال جاری از تصویب استاندارد ملی خمیر مرغ به منظور ساماندهی تولید و استفاده از این ماده غذایی سر باز زد.

افلاکی ضمن رد ادعای برخی از مدیران دولتی مبنی بر قدیمی بودن تکنولوژی تولید MDM  مرغ اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد در سال 2014، 50 کمپانی در کشور های مختلف از جمله آلمان، فرانسه، برزیل اتریش و ترکیه از این تکنولوژی برای تولید فرآورده های گوشتی استفاده می کنند.

وی افزود: در کشورهای اروپایی به ذلیل کاهش رشد اقتصادی استفاده از MDM افزایش یافته و اکثر فرآورده های گوشتی صادراتی اروپا به کشور های حاشیه خلیج فارس از MDM  تولید شده است.

افلاکی استفاده از واژه خمیر مرغ به جای MDMرا نامناسب دانست و گفت: خمیر مرغ ترجمه درستی نیست زیرا این محصول در واقع گوشت جدا شده از مرغ به روش مکانیکی است.

وی در مورد تاریخچه استفاده از MDM نیز گفت: بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از این دستگاه در اروپا رواج یافت و از اوایل دهه 80 شمسی دستگاه Separator (جداکننده گوشت از استخوان) به ایران آمد و در تولید فرآورده های گوشتی مورد استفاده قرار گرفت.

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های گوشتی در بخش دیگری از سخنان خود صنعت غذا را مهمترین صنعت کشور دانست و گفت: متاسفانه دولت از صنعت غذا حمایت نمی کند و در حالی که  مواد اولیه تولید فرآورده های گوشتی افزایش چشمگیری داشته اما متاسفانه برخی مسوولان مانع از واقعی شدن قیمت فرآورده های گوشتی می شوند.

وی با اشاره به افزایش شهر نشینی و استفاده از فرآورده های گوشتی در کشورهای جهان گفت: مصرف سرانه فرآورده های گوشتی در ایران حدود پنج کیلوگرم است درحالی که این رقم در کشور آمریکا به حدود 50-60 کیلوگرم و در ترکیه به 13 کیلوگرم رسیده است.
کد خبر 2e0ceb999b7e448a915f44e1e60ec756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =