فود پرس - مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو در بخشنامه ای استفاده از خمیر مرغ در محصولات فرآورده ای گوشتی را ممنوع اعلام کرد.
به گزارش فود پرس، پس از آنکه طی یک ماه گذشته مسوولان وزارت بهداشت صنعت روغن نباتی و لبنیات را در خصوص مصرف روغن پالم با چالش جدی مواجه کردند اینبار به نظر می رسد صنعت فرآورده های گوشتی و استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی چالش جدید صنایع غذایی و وزارت بهداشت خواهد بود.
بنا بر این گزارش دکتر هدایت حسینی، مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو در بخشنامه ای استفاده از خمیر مرغ را در محصولات فرآورده های گوشتی برای  بازار داخل ممنوع اعلام کرد اما در صورت هماهنگی با مسوولان کارخانجات مجاز به استفاده از خمیر مرغ برای محصولات صادراتی هستند!

به گزارش فود پرس، متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است:

موضوع ممنوعیت استفاده از گوشت جداسازی شده به روش مکانیکی (MDM) در فرآورده های گوشتی
سلام علیکم:
احتراما پیرو دستورالعمل شماره43949/657/د مورخ 25/12/89 و با عنایت به ممنوعیت استفاده از گوشت جداسازی شده به روش مکانیکی (MDM) در فرآورده های گوشتی مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 2303 به اطلاع می رساند براساس رای کمیته فنی و قانونی به شماره 5854/2 مورخ 9/6/93 مقرر گردید تولید و استفاده از گوشت جداسازی شده به روش مکانیکی(خمیر مرغ و گوشت) در تمامی واحدهای فرآورده های گوشتی دارای مجوز از این سازمان و واحدهای تابعه با توجه به استاندارد مربوطه ممنوع شود و در صورت مشاهده گوشت جداسازی شده به روش مکانیکی در واحد تولیدی،ضمن معرفی مخاطبین به مراجع قضایی با انجام تشریفات قانویی لازم نسبته به جمع آوری محصولات نامطمئن و تعلیق پروانه ساخت آنها اقدام نمایند. لازم به ذکر است حداکثر طی مدت یکماه پس از ابلاغ این دستورالعمل نسبت به اصلاح پروانه های ساخت برای حذف خمیر مرغ از عنوان و فرمولاسیون آن از طریق دانشگاه های علوم پزشکی اقدام نمایند.
استفاده از گوشت جداسازی شه به روش مکانیکی (MDM) در تولید محصولات گوشتی(نظیر سوسیس ، کالباس و انواع ناگت)صرفا جهت صادرات محصول به داخل از کشور پس از تایید و تحت نظارت دقیق آن معاونت محترم با ارائه قرار داد معتبر از کشور مقصد مبنی بر استفاده از خمیرمرغ در محصولات صادراتی با مقدار مشخص و سپردن تعهد، معرفی واحد تولیدی در خصوص عدم عرضه و بازگشت محصول به داخل کشور و کنترل میزان ماده اولیه ورودی و محصول تولید شده مطابق با قرارداد ارائه شده جهت واحد هایی که گزارش تخلف در تولید فرآورده های گوشتی را نداشته اند، با صدور مجوز  ورودی برای محدوده زمانی مشخص و اخذ مستندات قانونی صادرات محصول به خارج از کشور بلا مانع است.
 
                                                                           دکتر هدایت حسینی
                                                                         مدیر کل نظارت و ارزیابی
                                                          فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی



در همین راستا رییس سازمان غذا و دارو نیز از ممنوع شدن ورود "خمیرمرغ" به چرخه تولید سوسیس و کالباس خبر داد و گفت: این موضوع از نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تامین سلامت فرآورده‌های پروتئینی بویژه سوسیس و کالباس، گفت: در سوسیس و کالباس قدم اول حذف خمیر مرغ در تهیه این محصولات است. بخشنامه مربوطه ابلاغ شده و در شش ماه دوم امسال عملیاتی می‌شود.

وی گفت: حذف خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس قدم بسیار بزرگی است چراکه از سلامت خمیر مرغ اطمینان نداریم. بنابراین ورود آن به چرخه تولید سوسیس و کالباس ممنوع شد.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: شرکت‌های تولید کننده سوسیس و کالباس از یک دوره زمانی برخوردار خواهند بود تا بتوانند خود را با ضوابط تطبیق داده و خمیر مرغ را حذف کنند.

به گفته وی، خمیر مرغ، گوشت‌های مازادی است که پس از تمیز کردن مرغ، توسط دستگاهی جدا شده و به چرخه مصرف وارد می‌شود.

دیناروند تاکید کرد: نمی‌توانیم سلامت خمیر مرغ را تضمین کنیم چراکه مشخص نیست ماده اولیه آن از سلامت برخوردار است یا خیر و ممکن است از چربی زیادی برخوردار باشد.

وی در عین حال نسبت به مصرف افراطی و روزانه سوسیس و کالباس هشدار داد و گفت: مشکل اصلی آن است که مصرف این چنین محصولاتی، تغذیه جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان را برهم می زند. بر این اساس مصرف افراطی و روزانه این فرآورده‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و از نظر تغذیه‌ای کاری خطرناک است. توصیه به مردم آن است که سوسیس و کالباس نباید به عنوان مصرف روزانه و دائمی در عادات غذایی جای گیرد.
کد خبر cc6affd87c9f40f1af311e44dcecc491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =