۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
غذا و تغذیه> یک فوق تخصص گوارش دستورات بهداشتی در تغذیه را اعلام کرد و گفت: مصرف سبزیجات، میوه، غذاهای دریایی و پرهیز از مصرف دخانیات، الکل، سس، شیرینی، قند و شکر توصیه می‌شود.

سید مؤید علویان دستورات بهداشتی در تغذیه را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مردم از مصرف غذاهای آماده و رستورانی دوری کنند افزود:  این غذاها حاوی روغن‌های مضر و ارزان‌قیمت هستند که اصلاً برای بدن مفید نیستند.

این فوق تخصص گوارش ادامه داد: پس اگر به سر کار می‌روید حتماً غذای خود را در خانه تهیه کرده و همراه ببرید.

علویان خاطرنشان کرد: مصرف پروتئین خود را به میزان متعادل بالا ببرید، به‌ویژه از غذاهای دریایی نظیر ماهی و میگو، گوشت قرمز فاقد چربی، حبوبات به‌ویژه لوبیا سفید و قرمز و سویا استفاده کنید.

وی افزود: البته در نظر داشته باشید که مصرف گوشت مرغ و ماهی ارجحیت دارند و در هفته حتماً 2 بار از ماهی استفاده کنید؛ البته بدون اینکه سرخ شوند.

به گفته این فوق تخصص گوارش، در صورتی که شهروندان نمی‌توانند از ماهی مصرف کنند، از مکمل‌های امگا 3 استفاده کنند.

وی تأکید کرد: میزان کالری دریافتی را کاهش دهید. از مصرف شیرینی، شکلات، قند و شکر و نان‌های سفید تهیه شده از آرد ساده و بدون سبوس، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و ماکارونی پرهیز شود و از نان و غلات سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای، البته به مقدار مناسب استفاده شود.

علویان با بیان اینکه از مصرف شیر و ماست پر چرب خودداری شود افزود: حذف چربی‌های اشباع‌شده از رژیم غذائی و به جای مصرف کره و روغن حیوانی از مارگارین یا روغن‌های مایع یا چربی‌های اشباع‌نشده استفاده شود.

وی با تأکید بر استفاده از منابع غنی ویتامین C مانند آب مرکبات، فلفل دلمه‌ای و سلنیوم مانند میگو و ماهی گفت: مصرف این مواد به‌دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی توصیه می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش به مصرف میوه و سبزیجات به مقدار زیاد توصیه کرد و گفت: در زمان گرسنگی سعی کنید به جای مصرف غذاهای پرکالری و چرب، حجم معده خود را با فیبر پر کنید و حتماً قبل از خوردن نهار و شام، ابتدا سبزی یا سالاد بخورید.

وی با بیان اینکه سالاد بدون سس مصرف شود افزود:  آبلیمو جایگزین مناسبی برای سس است.

علویان با تأکید بر اینکه به هیچ وجه تعداد وعده‌های غذائی خود را کاهش ندهید گفت: گرسنگی زیاد به‌طور خودکار بدن را به سمت ذخیره‌سازی چربی در کبد هدایت می‌کند.

وی بر آرام غذا خوردن تأکید کرد و گفت: به‌طوری‌که هر وعده غذائی حداقل 20 دقیقه طول بکشد، لقمه‌ها زیاد (حداقل 20 بار) جویده شوند و قاشق و چنگال بین دو لقمه زمین گذاشته شود.

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه از تماشای تلویزیون هنگام غذا خوردن خودداری کنید گفت: از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و حاوی کارامل نظیر نوشابه، دلستر و نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی نظیر آب میوه‌های آماده خودداری کنید.

وی همچنین در مورد مصرف میوه گفت: مصرف بیش‌تر از میوه‌های حاوی مواد آنتی‌اکسیدان و پتاسیم نظیر آلو، کشمش، زغال ‌اخته، توت فرنگی، تمشک، پرتقال، گریپ فروت سرخ، طالبی، سیب و گلابی و در خانواده سبزیجات از کنگر فرنگی، کاهو، سیر، فلفل دلمه‌ای و اسفناج توصیه می‌شود. البته نباید در مصرف همه موارد فوق زیاده‌روی کرد.

این فوق تخصص گوارش مصرف مغزهای خوراکی نظیر بادام و فندق خام، گردو و تخم کتان به مقدار مناسب را توصیه کرد و گفت: لبنیات مصرفی کم‌چرب و حاوی پروبیوتیک باشد، ضمن اینکه نباید مصرف روزانه چای سبز فراموش شود.

وی با اشاره به اینکه باید از استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان و مصرف الکل خودداری شود افزود: مصرف جگر، مغز، قلوه و کله پاچه ممنوع است و در پختن غذا از حداقل مقدار روغن استفاده شود.

علویان در پایان با تأکید بر اینکه حذف کامل چربی از رژیم غذایی غیر ممکن است گفت: چربی در بسیاری از غذاها قابل رؤیت نیستند ضمن اینکه غذاهای گیاهی نسبت به غذاهای حیوانی حاوی چربی کمتری هستند و به عنوان منبع تأمین انرژی و ویتامین‌های E, K, D, A برای بدن ضروری هستند. پس نمی‌توان و نباید چربی را از رژیم غذایی حذف کرد.


منبع:فارس


کد خبر f09cb0808b00490b980ae29af320eca5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =