فود پرس - سازمان ملی استاندارد ایران به طور رسمی نسبت به اعلام نظر وزیر بهداشت درباره استفاده از چربی گیاهی پالم در فرآورده های لبنی پرچرب پاسخ دادسخ داد.

به گزارش فود پرس، متن توضیحات و مستندات سازمان ملی استاندارد که بر روی سایت این سازمان قرار گرفته به شرح زیر است:
در حال حاضر در کشور قریب به 300 نوع فرآورده لبنی تولید می شود که فقط در 8 نوع از آنها شامل پنیر پروسس آنالوگ، اسپریدهای مخلوط، پنیر تازه با چربی گیاهی (پنیر تازه آنالوگ)، پنیر خامه ای با چربی گیاهی، پنیر پیتزای پروسس، شیر خشک با چربی گیاهی، بستنی پروبیوتیک و بستنی، استفاده از چربی گیاهی مجاز و در سایر فرآورده های لبنی ، استفاده از چربی گیاهی غیرمجاز است که بر همین اساس پژوهشکده غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد ایران از فروردین ماه 1392 طرح پژوهشی " بررسی محتوای چربی شیر و فرآورده های لبنی پرچرب به منظور تعیین شاخص های خلوص در استانداردهای ملی مرتبط "در راستای تعیین ویژگی های افتراقی ، تایید صحت و جلوگیری از بروز تقلب در چربی فرآورده های شیری را اجرا کرده است.

در این طرح 124 نمونه شیر و فرآورده های شیری پرچرب نمونه برداری شده از بازار مصرف مشتمل بر انواع شیر پاستوریزه و فرادما (استریل) پرچرب، خامه، کره پاستوریزه، پنیر تازه پرچرب، پنیر خامه ای و ماست پرچرب مورد آزمونهای دقیق قرار گرفته و شاخص های اختصاصی آنها با نمونه های چربی شیر مرجع (شیرهای خام نمونه برداری شده از دامداری ها) و پیشینه علمی و استانداردهای بین المللی موجود تعیین و مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج این طرح نشان داد که حدود 20 درصد از نمونه های فرآورده های شیری پرچرب مورد نمونه برداری از بازار مصرف دارای پروفایل اسیدهای چرب، ترکیب استرولی و استرول تام منطبق با چربی شیر خالص نبوده و بروز تقلب در آنها در قالب اختلاط چربی گیاهی با چربی شیر، آشکار بوده است که در این بین نمونه های شیر پاستوریزه و فرادمای پرچرب حداکثر مطابقت و نمونه های پنیر تازه بیشترین میزان تقلب با چربی های گیاهی را داشته اند. این در حالی است که حدود 80 درصد مابقی نمونه های لبنی نمایه ای کاملا منطبق با چربی خالص شیر داشته و عاری از بروز هر گونه تقلب چربی شیر با چربی های گیاهی در فرمولاسیون خود بوده اند.

در همین راستا شایان ذکر است ، نتایج این طرح با پژوهش های مرتبط به زودی در قالب حدود افتراقی در تدوین و تجدیدنظر استانداردهای ملی فرآورده های شیری پرچرب به کار گرفته خواهد شد که این موضوع می تواند از تقلبات چربی گیاهی در شیر و فرآورده های لبنی ذکر شده جلوگیری نماید.

لازم به ذکر است بکارگیری روغن پالم به دلیل حجم بالای واردات ، قیمت پایین در مقایسه با چربی شیر ، در دسترس بودن و همچنین اشباع شدن و وضعیت ظاهری آن امکان بیشتری در بروز تقلب و اختلاط با چربی فرآورده های شیری را دارد، لکن شناسایی نوع چربی و روغن گیاهی و تعیین مقدار بکار رفته به عنوان تقلب در اختلاط با چربی شیر به سادگی میسر نیست .

در این راستا سازمان ملی استاندارد ایران براساس نتایج آزمون در مواردی که از چربی گیاهی بصورت غیرمجاز در فرآورده های لبنی استفاده شده باشد ، برخورد قانونی می نماید ، چنانچه تاکنون نسبت به تعلیق پروانه کاربرد علامت استاندارد متخلفان در این زمینه اقدام نموده است.
کد خبر سازمان ملی استاندارد به اظهارات وزیر بهداشت در مورد استفاده روغن پالم در لبنیات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =