سلامت و کیفیت محصولات لبنی تولیدی با توجه به افزایش‌های مداوم قیمت توسط فعالان این حوزه، در تیررس نظارت و استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: گزارش‌هایی پیرامون کاهش کیفیت محصولات لبنی و ادعاهایی مبنی بر استفاده از روغن نباتی پالم در محصولات تولیدی برخی واحدها به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رسیده که گفتگوهایی نیز این باره در کمیسیون صورت گرفته است.

احمد آریایی‌نژاد افزود: هرچند هنوز جلسه مستقلی پیرامون چگونگی نظارت بر عملکرد واحدهای صنایع لبنی با حضور وزارتخانه‌های مرتبط در کمیسیون شکل نگرفته است، اما کمیسیون تخصصی مجلس بنا دارند با توجه به بهانه‌های مختلف فعالان این صنعت برای افزایش قیمت‌ها، برنامه مستقلی برای نظارت بر سلامت محصولات لبنی ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: طی چند هفته گذشته، فعالان این صنف به‌صورت چراغ خاموش اقدام به افزایش قیمت محصولات لبنی خود کردند، این در حالی است که نه‌تنها به کیفیت محصولات لبنی آنها اضافه نشده، بلکه همان قیمت مورد ادعای شیرخام نیز از دامداران خریداری نشده است.

آریایی‌نژاد ادامه داد: به این معنا که برخی از تولیدکنندگان لبنی که با همان قیمت‌های پایین گذشته اقدام به خرید شیرخام از دامداران می‌کنند، به بهانه تصویب قیمت پایه شیرخام اقدام به افزایش قیمت محصولات لبنی خود کردند و همزمان کیفیت محصولات لبنی را نیز کاهش دادند.

وی تصریح کرد: عدم آگاهی جامعه از کیفیت و سلامت محصولات غذایی مهم‌ترین دلیلی است که فعالان این حوزه مواد غذایی یا صنایع مشابه می‌توانند برای سوءاستفاده از آن اقدام کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر اطلاع‌آفرینی و افزایش آگاهی توسط رسانه ملی و رسانه‌های نوشتاری به مردم منتقل شود، تولیدکنندگان غذایی  یا سایر صنایعی که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارند، زمینه سوءاستفاده پیدا نمی‌کنند.

آریایی‌نژاد تأکید کرد: مؤید این ادعا، استفاده از ظروف پلاستیکی در اعیاد و مراسم مختلف است، در حالی که شیوع بیماری سرطان از طریق استفاده از ظروف پلاستیکی و غذای گرم به اثبات رسیده، اما همچنان به‌علت محوریت سود اقتصادی به جای سلامت و عدم آگاهی افراد، توزیع فراوان ظروف پلاستیکی ادامه دارد.

وی اظهار داشت: علاوه بر مسائل زیست‌محیطی پیش‌آمده برای ظروف پلاستیکی، تأثیر غذاهای گرم در زمان استفاده بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما همچنان در اعیاد و نذری‌ها، غذاهای پخته‌شده با دمای بالا در این ظروف توزیع می‌شود.

آریایی‌نژاد همچنین گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نظر دارد طرح ویژه‌ای را برای نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان لبنیات و استفاده از ابزارهای نظارتی خود از طریق وزارت بهداشت و درمان بر عملکرد صنایع غذایی افزایش دهد.
کد خبر طرح ویژه کمیسیون بهداشت برای نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان لبنیات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =