عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه بین افزایش 30 درصدی قیمت نان و افزایش 10 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم تناقض آشکار وجود دارد، گفت: دولت حق کشاورزان را ادا نمی‌کند، نانوا باید حمایت شود و کشاورز به طریق اولی باید حمایت شود.


عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی گفت: افزایش 30 درصدی قیمت نان در حالی که قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی جاری کمتر از 10 درصد افزایش یافته، حکایت از مظلومیت کشاورز دارد.

وی با بیان اینکه امسال قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با نرخ تورم افزایش نیافت، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که دولت حق کشاورز را ادا نمی‌کند، زیرا در قانون تاکید شده که قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید براساس نرخ تورم تعیین شود.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی بیان داشت: عمل نکردن به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی آسیب جدی به کشاورزان و تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی می‌زند.

پاپی‌زاده بیان داشت: دولت برای جلوگیری از افزایش تورم حدود 10 درصد قیمت تضمینی گندم را افزایش داد و قیمت گندم را از 1055 تومان به 1155 تومان رساند و با این کار بار تورم را بر دوش قشر زحمتکش کشاورز انداخت.

وی افزود: در هنگام تعیین قیمت نان به گونه‌ای دیگر عمل می‌کند و با بیان اینکه افزایش هزینه‌های مختلف از جمله هزینه کارگری در نانوایی‌ها 30 درصد بوده قیمت نان را 30 درصد افزایش می‌دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه این کار یک تناقض آشکار است و مظلومیت کشاورز را به اثبات می‌رساند، تصریح کرد: اگر دولت اعتقاد به 30 درصد تورم دارد و معتقد است که هزینه‌های تولید نان به اندازه 30 درصد افزایش یافته این تورم را کشاورز و تولید‌کننده گندم هم دارد و کشاورز هم باید نان را با 30 درصد افزایش قیمت خریداری کند.

پاپی‌زاده اظهار داشت: وقتی گفته می‌شود، هزینه کارگری در نانوایی‌ها 30 درصد افزایش یافته باید بدانیم که این هزینه‌ها را کشاورز هم متحمل می‌شود، زیرا کشاورز هم هزینه‌های کارگری را پرداخت می‌کند.

نماینده دزفول با بیان اینکه هشدارها در زمینه کاهش تولید گندم داده شده است، گفت: سیاست غلط دولت در مورد تعیین نرخ تضمینی گندم، موجب کاهش تولید گندم می‌شود و سال آینده هزینه‌ هنگفتی باید صرف واردات گندم شود، در حالی که این پول می‌تواند صرف افزایش تولید گندم داخلی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه دولت نباید اجازه دهد، حق کشاورز ضایع شود، اظهار داشت: کشاورزان اقشاری قانع، محجوب و بی‌دفاع هستند.

منبع:فارس
کد خبر 121076d20f8e4a47a36bcc4bab45116d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =