"مجتبی خسروتاج" معاون توسعه بازرگانی داخلی  وزارت صنعت و معدن و سیدجواد تقوی رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه 10 آذر ماه به بررسی اصلاح قیمت نان پرداختند.

وی در ابتدای برنامه درخصوص اولین سوال مجری مبنی بر اینکه این طرح اجباری نیست و یا اجتناب ناپذیر بود اظهارداشت:در شرایط فعلی شکل مطلوبی  در تولید و بازار گندم و نان مشاهده نمی کنیم و این تصمیمی که توسط هیات محترم وزیران انتخاب شد؛تصمیمی از روی ناچاری بود،چرا که امروزه مصرف کننده و تولیدکنندگان از آن چه که اتفاق می افتد ناراضی هستند.

خسرو تاج تصریح کرد:دولت نیز به دلیل بودن قیمت تضمینی گندم که در سال جاری به هزار و 50 تومان رسید هزینه سنگینی را متحمل شده است

وی افزود: مصوبه دولت اشاره به  اجرای طرح جامع اصلاح مرحله ای یارانه ای گندم ، آرد و نان دارد و امیدواریم این طرح یک بازار رقابتی مناسبی را در این زمینه ایجاد کند،در حال حاضر نیز دولت 7 هزار میلیارد تومان یارانه را در راستای خرید گندم و فروش و تبدیل آن به نان پرداخت می کند همچنین در فاز اولیه هدفمندی یارانه ها مبلغی بیش از 4 هزارمیلیارد تومان را متقبل می شود و امروز در شرایط فعلی دولت یازده هزار میلیارد تومان در سال در جهت خرید و تبدیل گندم به نان پرداخت می کند.

معاون توسعه بازرگانی صنعت و معدن اضافه کرد: اگر این رقم را تبدیل به دلار کنیم به میزان 4 میلیارد دلار در سال می شود و علت ورود به این بحث و اجرای این طرح در اصل نارضایتی مردم و نانوایان است؛چراکه می بینیم هزینه و دستمزد،حمل و نقل رفته است بالا و از طرفی نیز کیفیت نان پایین آمده است،در نتیجه در برخی از شهرستان ها ما مشاهده کردیم به طور مثال تعداد نانوایی سنگکی کم شده است چراکه هزینه های آن مقرون به صرفه نیست.

خسرو تاج تاکید کرد:با توجه به بازار رقابتی نان در جهان و تنوع آن ما در کشورمان می بینیم که یک معظم دولت صنعتی در کشور حاکم است و انتظار داریم در این شرایط نان کیفی شود و این ممکن نخواهد بود،از طرفی دیگر هنگامی آرد یارانه ای را ما تحویل نانوا می دهیم باید مراقب باشیم تا این آرد به خارج از شبکه نرود.

تقوی رئیس سازمان حمایت کنندگان و مصرف کنندگان در ادامه این بحث اظهارداشت: مهمترین علت اجرای این طرح جلب رضایت مردم است و دولت ها همواره این بحث را مورد توجه قرار می دهند؛همچنین دولت در اولین گام در خرید تضمینی گندم حرکت جدی را انجام داد،چراکه دیدیم گندم در این چهار سال به ترتیب از 420 تومان به هزار و 50 رسید و امروز دولت آرد را کیلویی 450 برای خبازی می رساند و از طرف دیگر ششصد و خورده ای ضرر و زیان محتمل می شود.

تقوی ادامه داد: همه تلاش دولت این است تا با یک رویکرد حداقلی هزینه مسیری را فراهم کند تا نان و آرد ما از شرایط خوبی برخوردار باشد و امیدواریم تا شرایط لازم برای بهبود این وضعیت را داشته باشیم.

"یزدجردی"قائم مقام صنایع آرد ایران طی یک گفتگوی تلفنی اظهارداشت: این 30 درصد کاهش قیمت تاثیر بسزایی نخواهد گذاشت و آن به وضع امروز کارخانجات آرد و نان کمک نخواهد کرد در نتیجه باید برای بهبود وضعیت اقشار مرتبط با این موضوع یک طرح جامع ارائه شود.

وی در ادامه افزود: این طرح از دو بخش مجزا تشکیل شده که یک بخش آن در راستای جبران هزینه ها و بخشی از آن رقابتی کردن و کیفیت بخشی به نان است؛همچنین در این زمینه نانوا می تواند آرد مورد نظر خود را از هر کارخانه مد نظر بگیرد که همین موضوع نیز به کیفی شدن نان نیز کمک خواهد کرد.

یزدجردی قائم مقام صنایع آرد ایران نسبت به افزایش 30 درصد در قیمت آرد طی تماس تلفنی گفت: دستور دادم 43 درصد قیمت گندم را بالا ببرند و در قبال آن تنها 30 درصد قیمت ارد و نان بالا برود که در قالب این کار سازمان حمایت به جای پشتیبانی از تولید کننده ها تنها عدد ساخته چرا که در مرحله اول قیمت گندم از 465 تومان به 665 تومان رسیده یعنی 43 درصد افزایش قیمت گندم که این سهم دولت است اما سهم کارخانجات آرد و نان تنها 30 درصد است و این یعنی کارشناسان سازمان حمایت تنها چند عدد ساخته اند.

بررسی طرح افزایش قیمت نان در کمیسیون ها و حوزه های کارشناسی مختلف/ افزایش تدریجی طرح قیمت نان

تقوی در پاسخ بیان داشت:نباید تنها نقطه انتهایی طرح را ببنیم و انتظار داشته باشیم که یکباره نتیجه و گام نهایی حاصل شود؛چرا که چندین ماه این طرح در کمسیون ها و حوزه های کارشناسی مختلف کار شده و با تمام ملاحظات دولت تصمیم گرفته این طرح را تدریجی عمل کند تا به آستانه تحمل مردم برای بار هزینه ها توجه کند؛لذا ملاحظات را دولت به دقت انجام داد و رئیس جمهوری با حساسیت کامل؛ که بحث وی این بود که حداکثر تا 30 درصد قیمت نان به آن توجه کنیم.

طرح اساسی قیمت نان بر اساس مستندات،کارشناس محور است

وی در ادامه افزود: لذا در یک مهندسی معکوس در محاسبات  سازمان حمایت بر اساس مستندات، کارشناس محور است و در محاسباتش 200 تومان بر روی قیمت گندم آمده به علت سهم میزان اثر گندم در آرد و آرد در نان 35 درصد افزایش قیمت آرد را  در سهم اثری که محاسبه کرده و در قیمت نان دارد که همان 10، 12 درصدی است که اعمال شده و 70 درصد مابقی مربوط به هزینه دستمزد،انرژی،حمل و نقل، موارد بهداشتی و ... در تولید نان است که جمع این مبالغ رقم 30 درصد را حادث کرده است.

بنگاه ها باید در هزینه تمام شده مدیریت کامل داشته باشند

تقوی اظهار داشت: حوزه آرد و نان باید توجه کنند که بحث ملاحظه رویکرد حداقلی به قیمت است و در بحث محاسبات قیمت یک دامنه قیمت منطقی را در محاسبات با توجه به گستره کشور و در استان های مختلف و نقاط آمایشی که با توجه به تولید آرد اتفاق می افتد؛باید در این ملاحظات لحاظ کنیم آن چه در این مصوبه آمده میانگین محاسبات منطقه ای و کشوری است که مورد توجه قرار گرفته  و تحویل آرد به خبازی ها است که با عنوان هزینه حمل و نقل ملاک عمل است و تمامی این موارد در محاسبات دیده شده.

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در ارتباط با وظیفه بنگاه ها پیرامون این طرح گفت: انتظاری در بنگاه هاست که در بهره وری و هزینه تمام شده ای که جناب نعمت زاده وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت تاکید داشتند که ما در شرایط تغییر مولفه های قیمت بحثی نیز مربوط به سهم بنگاه ها است که باید در هزینه تمام شده مدیریت کامل را داشته باشند.

سرکوب قیمت نان مانعی برای عدم نوآوری و تنوع در نان است/ کیفیت و ابتکار در زمینه صنعت نان هزینه بر است

یزدجردی در ادامه تماس تلفنی با ابراز نارضایتی از سرکوب قیمت نان گفت: ما سعی می کنیم قیمت نان را پایین نگه داریم که این باعث عدم نوآوری و تنوع می شود،همان طور که ملاحظه می کنید مشکلات امروز نان همان مشکلات 60 سال پیش است؛چرا که دولت قیمت نان را سرکوب کرده آخرین ابداعی که در زمینه نان انجام شده مربوط به شیخ بهایی است و بعد از آن ابتکار و ابداعی نشده چرا که ابتکار و نوآوری در صنعت نان هزینه بر است.

وی در ادامه افزود: ایراد وارده این است که چرا 43 درصد قیمت گندم افزایش یافته و بخش آرد ما هنوز 30 درصد افزایش داشته است این مسئله منطقی نیست به این علت که ابتدا هزینه دولت را دیدند و این مسئله است که نقطه ضعف ایجاد کرده و توقعات ما را برآورده نکرده است.

 20 درصد از آزادسازی نانوایی ها برای برآورده کردن انتظارات مردم از افزایش کیفیت نان

معاون توسعه و بازرگانی وزارت صنعت و معدن در پاسخ اظهار داشت: در این طرح سعی شده تمام افرادی که در صنعت نان ذی نفع هستند بخشی از مشکلاتشان حل شود و با 20 درصد از آزاد سازی نانوایی ها امیدواریم مردم انتظاری که از کیفیت نان دارند را ببینند در رابطه با قیمت گندم 43 درصد افزایش قیمت آن به دلیل قیمت خرید تضمینی گندم که سال آینده انجام می گیرد ما باید به قیمت گندم اضافه کنیم.

خسروتاج در ارتباط با سهم آرد در قیمت تمام شده نان گفت: زمانی که آرد تبدیل به نان می شود سهم آن در قیمت تمام شده صد درصد نیست؛بلکه تنها 30 درصد است وقتی قیمت گندم 43 درصد افزایش می یابد،سهم آرد نزدیک به 16 درصد می شود و تنها 10 تا 30 درصد به هزینه های ناشی از افزایش قیمت گندم و کارخانجات آرد برمی گردد یعنی دو سوم هزینه نانوایی است و تنها یک سوم هزینه افزایش قیمت گندم به کارخانجات آرد است.

تقوی در پاسخ به سوال مبنای قیمت گذاری و فرآیند کامل آن بیان کرد:سازماندهی مناسبی در این طرح صورت گرفته و کارگروه هایی در سطح ملی به مسئولیت معاونت محترم اجرایی رئیس جمهور با عضویت وزارت صنعت به عنوان دبیرخانه طرح و وزارت خانه هایی چون کشاورزی کشور،بهداشت و درمان اقتصاد که مجموعه ای مرتبط نظارت عالی و راهبردی بر این طرح را برعهده دارند و در کنار آن کارگروهی استانی در سطح استان تشکیل شده که وظیفه تعیین قیمت آرد و نان را با توجه به شرایط و مقتضیات دارند؛یعنی بسته به شرایط و محیط جغرافیایی قیمت گذاری می کنند؛استاندارد با توجه به شناخت و نظارت عالیه ای که دارد مقتضیات را برای قیمت گذاری در نظر می گیرند.

ضوابط محاسبه قیمت نان برای تمامی استان ها یکی است


رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در ادامه اضافه کرد: اما ضوابط محاسبه قیمت نان برای تمامی استان ها یکی است و تنها کافی است اطلاعات و اعداد دقیق استانی و شهرستانی را در این ضوابط و ظرف محاسباتی قیمت ریخته و بدین صورت قیمت نهایی را اعلام کنند؛لذا اختیار را به کارگروه استانی دادیم و از امروز استان ها شروع به اقدام در این زمینه کردند و طرح نظارت کافی با استفاده از ظرفیت بازرسی اصناف و بازرسان سازمان صنعت ؛ معدن و تجارت استان به وجود آمده است.

خسرو تاج با اشاره به این که هزینه های یک مغازه در شهر تهران با شهرستان ها متفاوت است گفت: هزینه شاطر در نانوایی سنگکی 3 تا 4 میلیون تومان است.

وی با اشاره به این که در تمامی استان ها استانداران مسئول اجرایی این طرح هستند ادامه داد: در هیچ استانی نباید سقف قیمت ها بالاتر از 30 درصد باشد.

معاون توسعه و برنامه ریزی صنعت و معدن با تاکید بر این که سقف افزایش قیمت در تهران 29 درصد بود گفت: نحوه ی آزاد سازی نانواها باید به گونه ای باشد که در هر مرحله و منطقه ای در کنار نانوایی آزاد نانوایی با قیمت یارانه ای باشد

وی با اشاره به این که در گزارش ها اعلام شد در برخی از نقاط شهر تهران قیمت ها 34 درصد افزایش یافته است خاطر نشان کرد: مجموع تمامی این قیمت گذاری ها باید زیر سی درصد باشد.

معاون توسعه و برنامه ریزی صنعت و معدن با اشاره به تشکیل ستاد ملی برای مدیریت این موضوع با حضور معاون اول رئیس جمهور افزود: ستاد ملی تشکیل شده است تا گزارشات مربوطه به آن جا اعلام شود.

خسروتاج با اشاره به این که هیچ استانی حق ندارد از رقم میانگین سی درصد بالا برود ادامه داد: امیدواریم شاهد افزایش کیفیت نان باشیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه اقداماتی در راستای افزایش کیفیت نان شده است افزود: امیدواریم با مشارکت نانوایان این طرح بتواند بخشی از مسائل را حل کند.

کیفیت در سیستم رایانه ای و کنترل های دولتی امکان پذیر نیست

معاون توسعه و برنامه ریزی صنعت و معدن با اشاره به این که وقتی مشکلات کیفیت نان با 30 درصد اعلام شده جبران خواهد شد گفت: کیفیت در سیستم رایانه ای و کنترل های دولتی امکان پذیر نیست

ضرورت قرار گرفتن نانوایان در فضای رقابتی

خسروتاج با تاکید بر این که کیفیت در سایه رقابت حاصل می شود؛ادامه داد:باید نانوایان در فضای رقابتی قرار بگیرند

وی با تاکید بر این که باید فضای رقابت توسعه یابد تا نانوایان در این فضا نان بهتری را در اختیار مصرف کننده قرار دهند افزود: امیدوارم فاز 20 درصدی نانوایان آزادتر با استقبال زیادی مواجه شود

معاون توسعه و بازرگانی وزارت صنعت و معدن با اشاره به این که حرکت در مسیر آزاد پزی سبب رقابت بیشتر خواهد شد گفت: در شرایط رقابتی می توان به نتیجه رسید زیرا این فضا کیفیت را مناسب تر می کند.

وی افزود: ان شاالله به تدریج به صورت مرحله به جلو پیش خواهیم رفت.

معاون توسعه و بازرگانی وزارت صنعت و معدن با تاکید بر ضرورت اصلاح قیمت ها ادامه داد: ساختار فعلی زمینه را برای قاچاق آرد در کشور به وجود آورده است ، بنابراین امیدواریم ساختار موجود اصلاح شود.

تقوی در ادامه برنامه با اشاره به این که به نانوایان این اختیار داده شده است یا از یارانه استفاده کنند و یا این که آزادپز شوند گفت: قیمت های واقعی در بیست درصد آزاد سازی شده است.

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با بیان این که آرد و نان این واحدها بر اساس قیمت تمام شده است،گفت: کیفیت و ساعت پخت با نانوایان در طرح آزادپزی است.

وی با اشاره به این که باید کارخانجات آرد اقدام به تولید آرد با کیفیت کنند،خاطرنشان کرد: آزادپزها باید انگیزه بیشتری برای کسب مشتری و رقابت داشته باشند.

تقوی با بیان این که خباز می تواند از شرایط یارانه ای و یا شرایط آزاد استفاده کند،گفت: تمهیدات خوبی از سوی دستگاه های ذی ربط در این رابطه شده است.

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با اشاره به حضور وزارت بهداشت در این کارگروه افزود: ان شا الله این طرح جامعیت لازم را داشته باشد.

وی با بیان این که همکارانم نظارت لازم را در این حوزه انجام خواهند داد افزود: سازوکارهای نظارتی در این رابطه اندیشده شده است به طوری که اکیپ های نظارتی در این حوزه ورود پیدا کرده اند.

تقوی با اشاره به این که اکیپ های نظارتی باید تمرکز خود را باید معطوف به این عرصه کنند اظهارداشت: همکاری خوبی بین نیروهای صنعت و معدن و بازرسان صنفی صورت گرفته است به طوری که کارگروه های استانی با توجه به برنامه ریزی های انجام شده اقدام خواهد کرد.

تمام مراحل پخت نان تحت نظارت قرار می گیرد

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان افزود: اردی که به نانوا داده می شود تا زمان پخت تحت نظارت قرار می گیرد؛بنابراین امیدواریم نانوایان با استفاده از تجربیاتشان اقدام به فعالیت کنند.

با نانوایان متخلف برخورد قانونی خواهد شد


وی با اشاره به این که نانوایان افراد متدینی هستند و به نان به عنوان کالای با ارزش نگاه می کنند ادامه داد: عملکرد نانوایانی به صورت مطلوب و شایسته اقدام به فعالیت کرده اند؛تقدیر خواهد شد و بالعکس با متخلفین برخورد های قانونی صورت خواهد گرفت.

تقوی با تاکید براینکه کارگروه ملی اقدامات استان ها رصد خواهند کرد خاطرنشان کرد: گزارشات لازم در قالب چک لیست ارائه خواهد شد

رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با اشاره به این که 20 درصد سهمیه آزاد در حوزه شهری است و متعلق به حوزه روستایی است و بخش ها ندارد ادامه داد: امیدواریم از فرصتی که برای آزادپزها داده شده است استفاده های لازم شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
کد خبر b93eec7efe5946cbbfd685e9b80b1ca2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس شاهمرادی ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    1 0
    باسلام،باتشکر ازمعاون محترم برنامه ریزی صنعت و معدن جناب آقای خسروتاج این کنرل دردستان شما عزیزان است،اگرمسئولین محترم صنعت معدن اتحادیه نانوایان را برای همکاری به پزیرند 50درصد مشکلات حل می شود، الباقی 50دردست شمامسئولی است،50درصدعلمی،و50درصدآن تجربی می شودصددرصد،اول آرد سالم باسبوس گیری مناسب،دوم کارگری که متوجه باشد ساعت کاردرنانوایی موئثرمی باشداگر15دقیقه بیشتر کارگربرسرکارش دیرآمده باشد ایرادی نیست،امّااگرنیم ساعت بیشترباشد نان درآن روز، خراب است، سوم من معتقدم بدون خمیرمایه منظورم مخمّراست ازقدیم گفتن بی مایه فطیراست،درنانوایان تهران برای آزمایشی هم شده اجباری بوجودآوریدنان بدون مایه خشک خمیر مورد قبول کارشناسان کارگروه اتحادیه ومسئولین صنعت معدن قبول نباشد،باتشکر عباس شاهمرادی عضوهیئت مدیرۀ شرکت تعاونی نانوایان تهران