رییس جمهوری با حضور در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز، در اظهاراتی مهم و کم‌سابقه پیرامون بخش کشاورزی که در بخش های مختلف سخنرانی با تشویق و کف زدن ممتد کشاورزان مواجه می شد؛ احیاء بخش کشاورزی را رسالت دولت دانست و با وجود تحریم‌ها و بدهی‌های گذشته، متعهد شد قدم به قدم برای توسعه بخش کشاورزی گام بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز ساعتی پیش با حضور رییس جمهوری و بیش از صدها کشاورز، وزیر جهاد کشاورزی، معاونان وزارت جهادکشاورزی، مدیرعامل بانک کشاورزی و سایر مسئولان حوزه کشاورزی افتتاح شد.
در این گردهمایی پس از اعطای لوایحی به کشاورزان شاخص توسط رئیس جمهوری، دکتر حسن روحانی به سخنرانی پرداخت.
رئیس کابینه دولت یازدهم در این کنگره با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته طی چند ماه اخیر استقرار دولت گفت: در اولین گام تصویب به‌موقع قیمت خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی که شامل 24 قلم و به‌ویژه گندم است، صورت گرفته است.
حسن روحانی از اختصاص 200 میلیارد تومان بیمه محصولات کشاورزی مازاد خبر داد و افزود: در حالی که صندوق بیمه بدهی دوهزار و 300 میلیارد تومانی داشته، برای بیمه مورد نیاز محصولات به اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی نیاز است که امید می‌رود دولت قدم‌به‌قدم همه منابع لازم را تأمین کند.
 
اختصاص 500 میلیون دلار برای تأمین کود

وی خاطرنشان کرد: تأمین کود شیمیایی کشت پاییزه محصولات کشاورزی که شامل فسفاته و پتاسه می‌شود، با تأمین خط اعتباری 500 میلیون دلاری از طریق بانک مرکزی تأمین شده است.
روحانی ادامه داد: اقدامات لازم برای خرید 300 هزار تن کود فسفاته صورت گرفته و 80 هزار تن کود مورد نیاز در حال ورود است و تا پایان سال نیز کودهای مورد نیاز به مرور وارد خواهد شد.

بدهی 1300 میلیارد تومانی شرکت خدمات حمایتی

وی تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی یک‌هزار و 300 میلیارد تومان بدهکار بوده که از دولت گذشته بازمانده است. در عین حال در ماه گذشته 300 هزار تن کود اوره توسط این شرکت تهیه و توزیع شده است.

تأمین 750 میلیارد تومان تسهیلات برای متقاضیان مکانیزاسیون

رییس جمهور یادآور شد: همچنین در ادامه اقدامات فوری طی همین مدت استقرار دولت یازدهم، تأمین خط اعتباری از منابع بانک مرکزی به میزان 750 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای متقاضیان تأمین مکانیزاسیون مورد نیاز و همچنین تأمین خط اعتباری از طریق منابع بانک کشاورزی به میزان سه‌هزار و 100 میلیارد تومان برای سرمایه در گردش کاشت، داشت و برداشت صورت گرفته است.
روحانی تأکید کرد: این در حالی است که 400 میلیارد تومان سرمایه در گردش نیز برای توزیع کود مورد نیاز مردم از محل منابع بانک کشاورزی تأمین شده است.
وی اظهار داشت: از محل منابع داخلی، 410 میلیارد تومان سرمایه در گردش برای تأمین بذر اخذ شده و همچنین سه‌هزار میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است.

دست‌مریزاد رییس جمهور به بانوان کشاورز

رییس کابینه دولت یازدهم پس از اعطای لوایح به کشاورزان گفت: ای کاش در میان عزیزانی که لوح گرفتند، یکی دو نفر از بانوان زحمت‌کشیده هم بودند، چون در سراسر کشور و در بخش‌های مخلتف کشاورزی، خانم‌ها بار سنگینی بر دوش داشتند.
روحانی افزود: از همه خانم‌هایی که در بخش‌های مختلف کشاورزی تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم و به آنها خداقوت می‌گویم و دست‌مریزاد.

من هم به‌خاطر کشاورزی دست‌هایم پینه بسته بود

وی خاطرنشان کرد: دیدار با مردان و زنانی که در صحنه امنیت غذایی کشور و اقتدار این مرز و بوم تلاش می‌کنند، برای رئیس جمهور منتخب مردم یک افتخار است.
روحانی ادامه داد: خیلی با فضای کشاورزی بیگانه نیستم. روستازاده هستم و از دوران تحصیلاتم در نوجوانی، گاهی کار کشاورزی داشتم. اگر پینه بستن دستان کشاورز افتخار است، که افتخار است، من هم در سن 10 تا 11 سالگی در فصل تابستان به‌خاطر کار کشاورزی دست‌هایم پینه بسته بود.
وی تصریح کرد: سود کشاورزی در مقایسه با بخش‌های دیگر کمتر است، اما افتخار آن بیشتر است. سروکار با طبیعت در کنار طبیعت زیستن و در کنار آن کاری که اساساً کار خدایی است و "أنتم تزرقونة أو نحنُ زارعون" است، آن قدرت لایزالی که بذر را می‌رویاند، این رویش‌ها از جانب اوست.

زارع از نام‌های حق است

روحانی در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز یادآور شد: زارع، این نام خداست. "أم نحن‌الزارعون" یعنی خداوند خود را زارع می‌داند و زارع از نام‌های حق است و زارع واقعی خداست و کشاورزان وسیله زراعت را آماده می‌کنند. این وزارتخانه پیش از این نیز نام فلاحت و زراعت داشت که به مرور از الفاظی که بوی دینی و مذهبی بیشتری داشت، به فارسی برگردانده شد.

با خاک، بی‌رحمانه رفتار شده است

رییس جمهور در ادامه سخنان خود تأکید کرد: خاک و آب مایه حیات است و خاک همان سرزمینی است که ما روی آن زندگی می‌کنیم. همه رویش‌ها و تولدها دراین پهنه اتفاق می‌افتد.
وی اظهار داشت: حراست از خاک، خاکی که صدها و میلیون‌ها سال باید تحول را پشت سر بگذارد تا آماده شود، بسیار باارزش است.
روحانی همچنین گفت: با خاک آماده برای کشت، بی‌رحمانه رفتار شده است. آنگاه که به فکر مسکن و شهرسازی و ساخت و ساز و پل و هرگونه تغییر و تحول بودیم، کمتر فکر کردیم جای مناسب این کار را پیدا کنیم.
وی افزود: باغ‌ها و درخت‌ها ناجوانمردانه تخریب شدند و این باعث تأسف است که جبران آن سالیان دراز به طول خواهد انجامید.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آب، ایران را جزء کشورهای خشک خواند و خاطرنشان کرد: با میزان بارندگی 230 تا 240 میلی‌لیتر، ایران جزء خشک‌ترین کشورهای دنیا است و کشاورزی برای احیاء نیاز به سرمایه دارد، هرچند سرمایه فقط یک واژه می‌شناسد و آن سود است. هرجا سود بیشتر باشد، البته سودی توأم با امنیت و پایدار، سرمایه به آنجامی‌رود.
وی ادامه داد: اینکه در سبد غذایی اروپا و آفریقا چیزی از سفره ایرانیان وجود دارد، افتخار است.

100 میلیارد دلار درآمد ارزی کجا رفت!؟

رییس کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: کشوری که در سال‌های گذشته بهترین درآمد ارزی را که شامل 100 میلیارد دلار بود، داشت؛ اکنون کجا سرمایه‌گذاری کرده است!؟
روحانی یادآور شد: چه‌طور نتوانستیم بخش‌های مختلف کشاورزی را با آن احیاء کنیم؟
وی تأکید کرد: بخش کشاورزی سرمایه‌ می‌خواهد، تخصص می‌خواهد. در همین دوره است که دریاچه ارومیه زیبا، خشک شد، زاینده‌رود به خشک‌رود تبدیل شد و دیگر از هارون و کارون نمی‌گویم که چه بر سر آنها آمده است.

تناقض آماری بیداد می‌کرد

روحانی اظهار داشت: دولت من در زمانی که مسئولیت را به‌عهده گرفت با آمار و ارقام متناقض و دهشتناکی روبه‌رو شد. آماری که نگران‌کننده بود.
وی در ادامه گفت: اولین بحث متناقضی که در حوزه آمار کشاورزی داشتیم، گزارش تولید 13 میلیون تن گندم از یک وزارتخانه، نیاز به 7.5 میلیون تن واردات گندم از وزارتخانه دیگر و برآورد نیاز 10.5 میلیون تنی از مرجعی دیگر بود که باعث شد احساس کنم ریاضیاتم کفایت نمی‌کند. (خنده حضار)
روحانی همچنین افزود: ناچار به واردات هفت میلیون تن گندم شدیم. در شرایطی که کشتیرانی ما، نفت ما، نقل و انتقال بانکی با تحریم روبه‌رو شده است، واردات چنین محصولاتی مشکل بود، اما دولت قدم‌به‌قدم مشکلات گذشته را مرتفع خواهد کرد.

1300 میلیارد تومان بدهی به کارخانه‌های کودسازی

رییس جمهور در ادامه سخنان خود همچنین از بدهی یک‌هزار و 300 میلیارد تومانی کارخانه‌های کودسازی خبر داد و خاطرنشان کرد: زمانی که باید کشاورز با قوت برای کشت پاییزه اقدام می‌کرد و نیاز به کود بود، متوجه شدیم یک‌هزار و 300 میلیارد تومان بدهی دولت گذشته به کارخانه‌های تولیدکننده کود است که مشخص شد میراث خوبی از دولت گذشته به جا مانده است.
وی ادامه داد: برای اعلام قیمت تضمینی، اقدام لازم را انجام دادیم و برای پرداخت بدهی کشاورزان نیز اقدامات لازم صورت گرفته است.

بازار صادراتی باید در خدمت کشاورزی باشد

روحانی تصریح کرد: در بخش کشاورزی، بخشی از رسالت به دوش دولت است. آن بخش که باید اعتبارات تأمین شود، بخش تحقیقات و دانشکده‌های کشاورزی و تربیت افراد متخصص تقویت شود و ماشین‌آلات کشاورزی مکانیزه تأمین شود، از وظایف کشاورز است.
وی یادآور شد: باید بازار صادرات محصولات کشاورزی شناسایی شده و بازارهای هدف شناخته شود.

44 درصد نیاز داخلی را تأمین می‌کنیم

رییس کابینه دولت یازدهم تأکید کرد: در حالی که باید بیشتر نیازهای داخلی کشور از سوی کشاورزان داخلی تأمین شود و مازاد آن نیز صادر شود، از 100 درصد نیاز، 44 درصد تأمین شده و مابقی وارد می‌شود.

احیا بخش کشاورزی به‌عنوان رسالت ملی دولت

روحانی از کشاورزانی که در صحنه سیاسی آگاهانه و هوشیارانه حضور دارند و صاحب‌نظر هستند، تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت: دولت وظیفه خودش می‌داند، احیا بخش کشاورزی را به‌عنوان رسالت ملی در دستور کار قرار دهد.
وی همچنین گفت: برای پس از سال‌های طولانی تعطیلی اعضای شورای ملی آب با ریاست رییس جمهور از فردا تشکیل جلسه خواهند داد و شورای ملی محیط زیست نیز هفته آینده به ریاست اینجانب تشکیل می‌شود.
روحانی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد، رحمت لایزال الهی شامل حال ایران شده و بارش رحمت خداوند موجبات توسعه و افزایش تولید در سال زراعی آینده را به همراه داشته باشد.
اخبار تکمیلی متعاقباً منتشر خواهد شد.

 

کد خبر 25675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =