دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: حمایت دولت از واحدهای تولید نان صنعتی باید با حمایتهای انجام شده از واحدهای نان سنتی یکسان باشد.

کاوه زرگران امروز در همایش بزرگداشت روز نان در دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه هم اکنون سرانه مصرف نان در ایران به حدود 165 کیلوگرم می رسد، افزود: سرانه بالای مصرف نان در ایران دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به روش نادرست تولید نیز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد تولید نان صنعتی در کشور از پیش از انقلاب آغاز شد ولی هم اکنون نسبت نان صنعتی به کل نان مصرفی کشور یک رقمی است، افزود: اینطور نیست که در دنیا همه کشورها به سمت صنعتی کردن تولید نان رفته باشند به طوری که به عنوان مثل در کشوری مانند فرانسه تنها 35 درصد از کل نان مصرفی این کشور از نوع صنعتی است و مابقی نان این کشور به روش سنتی تولید می شود.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه در ایران برخلاف سایر کشورهای دنیا گندم کلاس یک و گندم کلاس چهار با یک قیمت خریداری می شوند، اضافه کرد: در این شرایط کشاورز دیگر انگیزه ای برای افزایش کیفیت گندم تولیدی خود ندارد.

او در ادامه با بیان اینکه روزانه 4.5 گرم نمک از طریق مصرف نان وارد بدن ایرانیان می شود، افزود: این در حالی است که کل نمک دریافتی مردم آمریکا در هر روز از کل مواد غذایی 4 گرم است. از سوی دیگر نانوا مجبور است برای تقویت شبکه گلوتنی نان تولیدی خود از چربی یا نمک استفاده کند که چربی مقرون به صرفه نبوده و به همین دلیل از نمک استفاده می کند.

زرگران با بیان اینکه پروژه تولید نان صنعتی در کشور به دلایل مختلف به شکست انجامیده است، اظهار کرد: قانونگذار با اعمال برخی دستورات غیرمنطقی باعث از صرفه اقتصادی شدن تولید نان صنعتی شد و به همین دلیل افراد باتجربه در بسیاری از موارد از حضور در این پروژه انصراف دادند و در عوض افراد بعضا بی تجربه وارد این پروژه شدند که در نهایت شاهد اتفاقاتی مانند فروش ماشین آلات تولید نان با چند برابر قیمت واقعی به تولیدکنندگان داخلی بودیم.

وی عنوان کرد: دستورات غیرمنطقی باعث شد تا هزینه تمام شده تولید نان صنعتی واحدهای داخل بعضا تا 800 تومان بالا برود. این باعث شد تا هدف اصلی پروژه نان صنعتی یعنی تولید نان ارزان تر از نان سنتی شکست بخورد.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران تاکید کرد: براساس بررسی های انجام شده هم اکنون حدود 50 درصد از قیمت مصرف کننده نان صنعتی مربوط به سود سوپرمارکت و هزینه توزیع و پخش است که این نشان می دهد نان صنعتی با چه قیمت بالایی بدست مصرف کنندگان می رسد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در زمینه مصرف نان صنعتی در کشور فرهنگ سازی درست و بلندمدتی هم انجام نشد.

به گفته زرگران تا سال 1404 باید سهم نان صنعتی در نان مصرفی کشور به 40 درصد برسد در حال اینکه این رقم هم اکنون تک رقمی است و حتی برگشت به عقب هم داشته ایم.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران همچنین با اشاره به نمایشی بودن جلسات کارگروه ماده 110 قانون برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: حمایت دولت از واحدهای تولید نان صنعتی و سنتی باید یکسان باشد در غیر این صورت خسارت زیادی به واحدهای تولید نان صنعتی وارد می شود.

منبع:کانون انجمن های صنایع غذایی ایران
کد خبر 805c8e40e64147dcbe37fbf143da37bf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس شاهمرادی ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    2 0
    باسلام عرض و ادب ؟ جناب اقای زرگران؟ دبیرکل صنایع غذایی ایران؟ این اولین بار است که در مورد نان سنتی چنین اظهار نظری می شود؟من از طرف نانوایان تهران وحومه ازجناب عالی تشکر می کنیم که فرمودید حمایت از واحدهای نان سنتی وصنعتی باید یکسان باشد واقعآ نان سنتی نان ملّی ایران سرکوب شده است؟ قبول داریم که نواقص و مشکلاتی هست اگر ازطرف مسئولین نان سنتی را حمایت کنند صد درصد کیفیت نان بالا تر خواهد رفت؟ 1 اول نرخ سلانه 2 خمیرما یه فریمان 3 کارگرماهر 4 آرد مناسب برای نان باتشکر؟ عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی نانوایان تهران عباس شاه مرادی