رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه از زمان اجرای طرح خرید توافقی برنج تاکنون حدود 1400 تن برنج از گیلانی‌های خریداری شده است، گفت: اجرای این طرح تا حدی موجب ایجاد رونق در بازار راکد برنج در استان‌های شمالی شده است.


علیرضا شعبان‌نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار داشت: از ابتدای برداشت برنج در سال جاری تاکنون 1400 تن برنج به ارزش 8 میلیارد و 400 میلیون تومان از شالیکاران گیلانی به نرخ توافقی خریداری شده است.

وی با بیان این که وجه خرید برنج حداکثر تا 10 روز به حساب کشاورزان واریز می‌شود، افزود: از کل رقم مذکور حدود 50 درصد به حساب کشاورزان واریز شده و باقیمانده وجه نیز به زودی به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

شعبان‌نژاد بیان داشت: هدف ما از خرید برنج از کشاورزان ایجاد رونق در بازار راکد برنج بود که تا حد زیادی به این مهم دست یافته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه پس از گذشت چندین روز از خرید توافقی برنج هم‌اکنون بخش زیادی از خرید و فروش برنج در بازار انجام می‌شود، بیان داشت: در ابتدای شروع طرح خرید توافقی برنج، کشاورزان رغبت بیشتری برای فروش محصول شان به دولت داشتند.

شعبان‌نژاد اظهار داشت: در روزهای آغازین اجرای طرح خرید توافقی برنج از برنج‌کاران در سطح استان گیلان روزانه حدود 200 تا 250 تن برنج سفید از کشاورزان خریداری می‌شد، اما پنج‌شنبه گذشته فقط 17 تن برنج خریداری شده که این اتفاق حاکی از آن است که بازار برنج از رکود خارج شده و تولید‌کنندگان محصولشان را در بازار به فروش می‌رسانند.

وی تصریح کرد: مرحله اول خرید برنج توافقی از برنجکاران تا 25 آبان ماه ادامه دارد و در حال حاضر برنج هاشمی با 7.5 درصد شکستگی با قیمت 6100 تومان و با 15 درصد شکستگی به قیمت 5650 تومان از برنجکاران خریداری می‌شود.

وی افزود: همچنین برنج علی کاظمی با قیمت 5250 تومان و برنج طارم با قیمت 5900 توسط دولت از برنجکاران خریداری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح خرید توافقی، قیمت شلتوک حدود 700 تا 800 تومان افزایش یافته است.

به گزارش فارس، در پی گزارش استانداران استان‌های شمالی از جمله مازندران و گیلان در مورد بازار راکد فروش محصول برنج کشاورزان همزمان با برداشت و اجبار کشاورزان به فروش محصولاتشان به قیمت نازل به واسطه‌ها، هیئت دولت خرید توافقی برنج از شالیکاران شمال کشور تصویب کرد.

براساس مصوبه هیات دولت مقرر شد، تا سازمان تعاون روستایی به خرید توافقی برنج از کشاورزان اقدام کند و شرکت بازرگانی دولتی نیز از عرضه برنج وارداتی در بازار خودداری و جلوگیری کند.

منبع:فارس
کد خبر 33e2ca4f0b254a3d809e4c793db68c2d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =