تایلند انتظار دارد صادرات برنج به ایران پس از رفع ممنوعیت سه سال قبل که در نتیجه بدقولی یک صادرکننده تایلندی وضع شد ازسرگرفته شود.

پایگاه اینترنتی نیشن به نقل از دپارتمان تجارت خارجی تایلند نوشت: برای اطمینان از کیفیت برنج تایلندی و اطمینان از تحویل آن طبق توافق صورت گرفته، گروهی از مقامات وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ایران به این کشور سفر خواهند کرد تا به بررسی محصول برنج از مرحله تولید تا صادرات بپردازند.

به گفته مدیر دپارتمان تجارت خارجی تایلند، دولت این کشور به شدت تلاش کرده بود دولت ایران را متقاعد کند همانند قبل از تایلند برنج وارد کند. ایران با واردات بیش از یک میلیون تن در سال، واردکننده بزرگ برنج به شمار می‌رود.

براساس این گزارش، مقامات اتاق بازرگانی ایران پس از دیداری که اوایل ماه جاری با ساری کولیا، وزیر بازرگانی تایلند داشتند، اظهار کردند اعتماد بیشتری به بخش برنج تایلند دارند. در نتیجه ایران هیاتی را برای بازرسی کیفیت برنج تایلند در نوامبر اعزام خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ایران معمولا برنج 100 درصد سفید سفارش می‌دهد که ممکن است الزامات خاصی برای روند تحویل داشته باشد اما در مورد یک قیمت بالاتر نیز موافقت خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: برای سفارش جدید دولت ایران ممکن است به واردکنندگان خصوصی اجازه دهد حدود 80 درصد از واردات را انجام دهند و باقی واردات را دولت تایلند انجام خواهد داد.

مقامات تایلندی انتظار دارند ایران حداقل 100 تا 200 هزار تن برنج برای تحویل در اوایل سال آینده سفارش دهد.

طبق آمار وزارت بازرگانی، ایران برنج تایلندی به ارزش 150 میلیون دلار در سال 2011 وارد کرد اما پس از بدقولی یک شرکت صادراتی تایلندی اعتمادش را به این کشور از دست داد و ارزش صادرات برنج تایلندی به ایران در سال 2012 تنها 2.1 میلیون دلار بود.

انجمن صادرکنندگان برنج تایلند اعلام کرده است تا 23 سپتامبر صادرات برنج به میزان 70.5 درصد رشد کرد و به 7.71 میلیون تن رسید. تایلند امسال عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده برنج جهان را مجددا به دست خواهد آورد.

هند از ابتدای امسال تاکنون با صادرات 6.84 میلیون تن برنج، دومین صادرکننده بزرگ جهان بوده و پس از آن ویتنام با 5.35 میلیون تن، پاکستان با 2.49 میلیون تن و آمریکا با 2.04 میلیون تن قرار دارند.

منبع:ایسنا
کد خبر 3a7d4483da8d43bd882c5b15a0e4ddd7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =