رییس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه خرید تضمینی شیر خام در ۱۰ استان کشور اجرایی شده است، گفت: این طرح تا زمان رسیدن شیر به قیمت مصوب ۱۴۴۰ تومان ادامه دارد.


سید احمد مقدسی رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران در مورد تأثیر اجرای طرح خرید تضمینی شیرخام از تولیدگنندگان بر روی قیمت این محصول در بازار، گفت: طرح خرید تضمینی شیر خام از دامداران توسط دولت و سازمان تعاون روستایی کشور قطعا به مزاج صنایع لبنی سازگار نیست.

وی افزود: صنایع لبنی که از خرید شیر خام با قیمت مصوب 1440 تومان از ابتدای تیرماه تاکنون سرباز زده‌اند، در نهایت با ادامه طرح خرید تضمینی شیر مجبور می‌شوند، از حاشیه سود خود بکاهند و شیر را با یک قیمت منطقی که تولید‌گان متضرر نشوند، خریداری کنند.

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران بیان داشت: از زمان آغاز طرح خرید تضمینی شیر خام صنایع لبنی شیرخامی را به کارخانه‌ها برای تبدیل به پودر شیر خشک نمی‌دهند.

مقدسی تصریح کرد: کارخانه‌ها، شیر خام را با قیمتی ارزان و کمتر از قیمت مصوب برای تبدیل به پودر شیر خشک خریداری می‌کردند و می‌گفتند بازار کشش خرید ندارد.

وی با بیان اینکه هدف صنایع لبنی از ذخیره پودر شیر خشک بکارگیری آن در مواقع لزوم از جمله بالا رفتن قیمت‌ها بود، گفت: از زمان آغاز و اجرای طرح خرید تضمینی صنایع لبنی دیگر شیرخام را برای تبدیل به پودر شیرخشک تحویل کارخانه‌ها نمی‌دهند.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران اظهار امیدواری کرد: با ادامه این طرح قیمت خرید شیر خام به قیمت مصوب دولت یعنی 1440 تومان برسد.

مقدسی با بیان اینکه خرید تضمینی شیر خام از دامداران یک بار در سال 88 اجرایی شده است، گفت: در آن زمان آن قدر شیر خشک بدون تعرفه وارد کشور شد که صنایع لبنی از تولید‌کنندگان شیرخام خریداری نمی‌کردند.

وی افزود: بنابراین در آن دوران دولت برای جلوگیری از ضرر به دامداران طرح خرید تضمینی شیر خام را اجرا کرد و تا حدود 80 هزار تن شیر به صورت تضمینی از دامداران خریداری کرد.

مقدسی اظهار داشت: خرید تضمینی شیر خام در 10 استان کشور در حال انجام است و حدود 70 درصد از شیر تولیدی کشور در این استان‌ها تولید می‌شود.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران بیان داشت: در استان اصفهان روزانه بالغ بر 175 تن شیر از تولید‌کنندگان خریداری می‌شود و استان قزوین بالغ بر 2 هزار تن شیر خام توسط سازمان تعاون روستایی خریداری و به شیر خشک تبدیل شده است.

وی افزود: محدودیتی در رابطه با خرید تضمینی شیر از دامداران وجود ندارد و از زمان آغاز این طرح در تهران بیش از 600 تن شیر خام از دامداران تهرانی خریداری شده است.

براساس این گزارش در ابتدای تیرماه سال جاری دولت مصوبه‌ای را به کارخانه‌های صنایع لبنی ابلاغ کرد تا شیر خام تولیدی دامداران با قیمت 1440 تومان خریداری شود که کارخانه‌ها از انجام آن سرباز زدند.

هم‌اکنون شیر خام تولیدی دامداران با قیمت متوسط 1250 تومان خریداری می‌شود و بنابراین دولت برای جلوگیری از ضرر به تولید‌کنندگان و رساندن قیمت خرید شیر به قیمت مصوب 1440 تومان طرحی را با عنوان خرید تضمینی شیر (خرید حمایتی) اجرا کرد.

به موجب این طرح سازمان تعاون روستایی شیر خام تولیدی دامداران را با قیمت 1440 تومان برای تبدیل به شیر خشک خریداری می‌کند.

این طرح قرار است تا زمانی که قیمت هر کیلوگرم شیر خام به 1440 تومان برسد ادامه یابد و هم‌اکنون در دو استان قزوین و تهران عملیاتی شده و به زودی در استان‌های اردبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و جنوبی، آذربایجان غربی، فارس و گلستان اجرایی می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: طرح خرید تضمینی شیر خام در استان‌های تهران، قزوین، اردبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و جنوبی، آذربایجان غربی، فارس و گلستان در حال انجام است.

منبع:فارس
کد خبر 73a1f34f4aec4a789be96bd0706dc548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • lمحمد فربد ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    اشکال اقای مقدسی در این است که کمتر مطالعه میکنند . برای اطلاع ایشان و سایر همکارانشان عرض میکنم که متوسط سود خالص 5 شرکت حاضر در بورس در 6 ماهه اول سال جاری کمتر از نیم در صد بوده است لذا توان لازم برای کاستن از سود نداشته خود را ندارند .ضمنا متوسط سود خالص 5 شرکت لبنی در شش ماهه اول سال قبل قریب یک و نیم درصد فروش خالص بوده است که در حال حاضر به یک سوم تقلیل یافته است .