سازمان هدفمندی یارانه‌ها، نرخ مصوب هر کیلوگرم سبوس را برای عرضه در دامداری‌ها، مرغداری‌ها، کارخانه‌ها، خوراک دام، نانوایی ها و بخش آبزیان، 520 تومان اعلام و ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر اساس تصمیم‌های گرفته‌شده کارگروه تنظیم بازار در جلسات شهریور ماه جاری، با صدور بخشنامه ای به استانداری های سراسر کشور، قیمت و نحوه توزیع سبوس گندم را اعلام و ابلاغ کرد.

بنا بر این گزارش، در ابلاغیه رسمی حسن یونس سینکی، قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی که البته این نامه را در مسوولیت رییس دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه ها امضا و ابلاغ کرده است، قیمت تحویل سبوس درب کارخانه آرد هر کیلوگرم پنج‌هزار و 200 ریال با احتساب کلیه هزینه‌های تبعی (کیسه، کیسه‌گیری، سردوزی، بارگیری، توزیع و...) کف کامیون تعیین شده است و در آن آمده، هرگونه استنکاف کارخانه‌ها از تحویل سبوس با قیمت ابلاغی، تخلف و مراتب توسط دستگاه‌های مسئول مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

بنابراین گزارش، دستورالعمل مصوب ابلاغی همچین متذکر شده کارخانه‌های آرد مکلفند نسبت به تحویل سبوس با قیمت مصوب به اتحادیه مرکزی دامداران ایران در قالب تفاهم‌نامه شماره 7267/79 مورخ 14 مردادماه 1393 اقدام کنند و مجازند رأساً نسبت به فروش سبوس مازاد بر تفاهم‌نامه مذکور به سایر مصرف‌کنندگان (دامداران، مرغداری‌ها، کارخانه‌های خوراک دام، نانوایی‌ها و آبزیان) بر مبنای قیمت مصوب اقدام کنند.

بر اساس بخش دیگری از این مصوبه، اتحادیه مرکزی دامداران ایران مسئول تعیین شبکه و برنامه‌ریزی توزیع سبوس (در قالب تفاهم‌نامه) است. این در حالی است که اتحادیه یاد شده با قید "مکلف بودن" در این بخشنامه، باید به‌گونه‌ای اقدام کند که سبوس در سراسر کشور به‌صورت عادلانه و منطقی به دامداران عضو و غیرعضو تحویل شود. البته نظارت بر فرآیند توزیع بر عهده اتحادیه مرکزی دامداران ایران است و این اتحادیه در تعیین شبکه توزیع از تشکل‌های موضوعی دامداران در حوزه‌های استانی و با هماهنگی آنها استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایانا، البته با توجه به مازاد مصرف سبوس در برخی از استان‌های کشور، اتحادیه مرکزی دامداران ایران مجاز به جابه‌جایی استانی سبوس بر اساس نیاز دامداران شده است، اما بر اساس بند دیگری از این بخشنامه، کارخانه‌های آرد و اتحادیه مرکزی دامداران ایران موظفند فهرست تولید و توزیع سبوس تولیدی را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازماهای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ارائه کنند.

در این میان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنان موظف به نظارت بر رعایت قیمت مصوب (قیمت فروش کارخانه و قیمت مصرف‌کننده) و عرضه داخل شبکه هستند.
کد خبر ac625e9e10194451a455844ba3ff90be

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =