مواد غذایی> رئیس شورای تامین دام کشور از افت شدید کیفیت گوشت دام‌های کشتار شده با افزایش بالای درصد چربی لاشه‌ها خبر داد.

منصور پوریان با بیان اینکه مشکلات بازار مصرف در حال تاثیر بر کمیت و کیفیت گوشت دام‌ها است، اظهار کرد: رکود در بازار مصرف گوشت قرمز موجب ماندن دام‌ها در دامداری‌ها شده و سن بیشترشان از سن کشتار گذشته است. ‌

وی یادآور شد: برای بازدهی مناسب و حفظ کیفیت گوشت، دام‌ها باید در سن و وزن مناسب کشتار شوند. 

پوریان با تاکید بر اینکه با افزایش سن نسبت چربی به گوشت در لاشه افزایش می‌باید، افزود: با گذشتن سن کشتار، ضریب تبدیل خوراک به گوشت کاهش می‌باید و درصد بیشتری از خوراک به جای تبدیل به گوشت به چربی تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: در این شرایط مصرف کننده نیز زیان می‌بیند و پول به چربی بیشتر به جای گوشت می‌دهد. 

به گفته پوریان؛ در حال حاضر در لاشه دام‌های سنگین پرواری کشتار شده حداقل ۷۵ کیلوگرم و در دام‌های سبک ۱۳ کیلوگرم چربی است، درحالی که به طور‌ معمول باید در لاشه گوساله ۱۷ کیلوگرم و‌ در دام سبک ۴ کیلوگرم چربی باشد.

وی متوسط وزن گوساله پرواری مناسب کشتار را ۸۰۰ کیلوگرم و گوسفند را ۶۰ کیلوگرم عنوان کرد. 

پوریان معتقد است؛ صنعت دامپروری در شرایطی است که دیگر زیان در سطح دامدار و مصرف نیست و اقتصاد کشور با هدر رفت نهاده‌های دامی دچار زیان می‌شود، چرا برای واردات نهاده‌های دامی یارانه‌های کلان با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می شود. 

رئیس شورای دام کشور برای حل این مشکلات، اجرای طرح خرید حمایت دام از دامدارن که به رغم تصویب متوقف مانده و صادرات موقت را راه حل های مناسب برشمرد. 

پوریان اظهار کرد: در حال حاضر باید فقط به اندازه میزان مصرف داخلی و متناسب با منابع آبی و مراتعی کشور دام نگهداریم و مازاد را خارج کنیم.

منبع:ایلنا
کد خبر 65ef1e740c224343a8d7242b5f5046b2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =