مواد غذایی> بیشترین برنج وارداتی از کشور هند به میزان 341 میلیون و 106 هزار دلار به حجم 345 هزار تن بوده است.

در هشت ماه اول سال 94، 462 هزار تن برنج به ارزش 470 میلیون دلار وارد کشور شده است. براساس گزارش گمرک، در این مدت، طبق معمول بیشترین برنج وارداتی از کشور هند به میزان 341 میلیون و 106 هزار دلار به حجم 345 هزار تن بوده است. رتبه بعدی، کشور پاکستان است که با صادرات 103 میلیون دلاری و حجم 83 هزار تنی، در جایگاه دوم نشسته است.

طبق گزارشی که گمرگ منتشر کرده است، در هشت ماه اول سال، واردات برنج از کشورهای دیگری از جمله امارات متحده عربی، تایلند و ترکمنستان صورت گرفته است.

این اقدام در حالی صورت گرفته که تا چند وقت پیش، واردات برنج ممنوع بوده و به تازگی آزاد اعلام شده است. آبان ماه، بعضی مسئولان اعلام کردند، چون فصل برداشت برنج در کشور تمام شده، پس واردات آن آزاد شده است. به گفته علی قنبری، معاون وزیر جهادکشاورزی، ایران ممنوعیت واردات برنج را از 23 اکتبر برداشته و مناقصه‌ای را برای خرید برنج از بازار بین المللی اعلام کرده است. ما در فصل تولید واردات برنج را متوقف کردیم و اکنون برداشت تمام شده است و ممنوعیت واردات به‌طور خودکار برداشته شده است.

البته همان زمان که یکی از معاونان وزیر صحبت از ورود دوباره برنج به کشور می کرد، معاون دیگر نظری مخالف داشت. به گفته عباس کشاورز معاون دیگر وزیر جهاد کشاورزی باتوجه به برداشت یک میلیون و 850 تن برنج در سال جاری برای تأمین نیاز کشور به واردات نیازمندیم اما با توجه به تعادل بازار تا زمان بررسی کسری برنج مورد نیاز، واردات ممنوع است.

اما در نهایت مشخص شد که واردات برنج با سه شرط مجاز است. براساس نامه ای که محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشت، واردات برنج تا تیر سال آینده آزاد شد.

به گفته سید جمال مدرسی، مدیرکل دفتر توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که واردات برنج از چهارم آذرماه تا تیرماه سال آینده آزاد شود و بدون محدودیت واردکنندگان می‌توانند براساس نیاز داخلی کشور این محصول را وارد کنند.

براساس این نامه ثبت سفارش واردکنندگان برای واردات برنج تا سه ماه اعتبار دارد. پس از آن یک ماه فاقد تمدید است و این بدان معنی است که هر واردکننده‌ای ثبت سفارش می‌کند می‌تواند در این حوزه زمانی نسبت به گشایش ال‌سی خود اقدام کند در غیر این صورت مجددا باید ثبت‌سفارش خود را در صورت نیاز کشور مجددا انجام دهد. واردات برنج محدودیتی از نظر مبدأ و صادرکننده ندارد و واردکنندگان می‌توانند محموله‌های خود را از کشورهایی چون پاکستان، هند، آرژانتین، اروگوئه و... وارد کنند.

مدیرکل دفتر ساماندهی و توسعه تجارت معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: گرچه در این نامه میزان دقیق واردات از نظر حجمی مشخص نشده است. اما واردات برنج در این بازه زمانی محدود که فصل برداشت این محصول نیز به پایان رسیده معدود بوده و اندازه نیاز داخلی صورت خواهد پذیرفت.

در نامه وزیر کشاورزی به وزیر صنعت، سه شرط برای آزادسازی واردات برنج تعیین شده است.

در این نامه آمده است: «با توجه به مصوبه شورای محترم اقتصاد به شماره ۲۱۶۸۰۰ مورخ ۹۴/۸/۱۰در خصوص واردات برنج جهت تامین کسری مورد نیاز کشور خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات زیر انجام شود:

۱- ثبت سفارش برنج وفق مصوبه از تاریخ ۹۴/۹/۴ انجام پذیرد به نحوی که کلیه واردات برنج مشمول مابه التفاوت گردد، مدت اعتبار ثبت سفارش سه ماه و حداکثر برای مدت یک ماه دیگر قابل تمدید باشد.

۲- کلیه ثبت سفارش انجام شده بایستی حداکثر تا تاریخ ۹۵/۴/۳۱ وارد کشور شود و این موضوع به کلیه متقاضیان اعلام و تعهد اخذ گردد که پس از تاریخ فوق به دلیل شروع فصل برداشت و لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی امکان ترخیص وجود نخواهد داشت.

۳- مبلغ ۵۰۰۰ ریال مابه التفاوت برای هر کیلوگرم برنج وارداتی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اخذ شود.»



منبع:صدای اقتصاد
کد خبر dca6802af1d643fa86f97419eddf0848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =