مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه دولت در آستانه اتخاذ تصمیمات جدیدی درباره قیمت آرد و نان است، گفت: امسال 7 میلیون تن گندم به ارزش تقریبی 77 هزار میلیارد ریال از سوی دولت خریداری شده است.

علی قنبری امروز در همایش بزرگداشت روز نان در دانشگاه الزهرا با بیان اینکه در حال حاضر 374 کارخانه آردسازی در کشور وجود دارد، گفت: همچنین نیم میلیون کشاورز گندمکار در کشور در حال فعالیت هستند و 200 هزار نفر نیز در تولید نان کشور در حدود 72 هزار واحد نانوایی و دیگر واحدهای مرتبط با فرایند تولید نان در کشور مشغول به کار هستند.

او با اشاره به اینکه تاریخچه تولید نان در ایران به 12 هزار سال قبل برمی گردد، افزود: مصرف نان سالم و بهداشتی باعث می شود که 42 درصد از کالری موردنیاز مردم در شهرها و 56 درصد کالری موردنیاز روستاییان در هر روز تامین شود. ضمن اینکه در دهکهای پایین نان تا 60 درصد کالری موردنیاز روزانه مردم را تامین می کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با تاکید بر اینکه نان خوب نانی است که با آرد دارای سبوس تولید شده باشد، افزود: مصرف نان سالم از بروز بسیاری از بیماریهای خطرناک در انسان جلوگیری می کند. ضمن اینکه نان سالم و غنی سازی شده در تامین آهن و کلسیم موردنیاز بدن انسان نقش زیادی ایفا می کند.

قنبری کل هزینه تولید و تامین نان موردنیاز کشور را بالغ بر 6 میلیارد دلار به قیمتهای بین المللی اعلام کرد و افزود: از جمله چالشهای تولید گندم در کشور می توان به تلورانس های شدید در تولید این محصول اشاره کرد به طوری که در یک سال شاهد خودکفایی در تولید گندم هستیم و در سال بعد واردات زیادی از این محصول داریم.

وی با بیان اینکه سبوس گیری زیاد از آردهای تولیدی برای نان بعضا تا 23 درصد می رسد که باید با اعمال سیاستهایی این روند اصلاح شود، افزود: قیمتهای پایین تعیین شده برای نان از جمله مهمترین چالشهای صنعت نان کشور محسوب می شود. ضمن اینکه فعالیت کارگران غیرماهر در حوزه تولید نان و وجود محیطهای غیربهداشتی تولید نان از دیگر چالشهای این صنعت محسوب می شوند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در ادامه خرید بیش از اندازه نان، چینش نانهای گرم روی هم، نگهداری نامناسب نان و ضایعات 30 درصدی در مصرف نان را از جمله چالشهای جدی در حوزه مصرف نان در کشور اعلام کرد و گفت: 2.1 میلیون تن ظرفیت ذخیره سازی در کشور در حال احداث است که از این مقدار 520 هزار تن مربوط به بخش دولتی و 1.6 میلیون تن نیز مربوط به بخش خصوصی است که پیشرفت بالای 25 درصدی دارند.

قنبری تعداد نانوایی های بهسازی و نوسازی شده را بالغ بر 17 هزار نانوایی اعلام کرد و گفت: 7 واحد تولید نان صنعتی با ظرفیت مجموع 520 تن در روز در دست احداث هستند. ضمن اینکه 21 واحد تولید نان صنعتی نیز با ظرفیت مجموع 835 تن هم اکنون در حال بهره برداری و تولید هستند.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت براساس بررسی های انجام شده کیفیت آرد نان تولیدی در کشور امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

منبع:کانون انجمن های صنایع غذایی ایران
کد خبر 0fb0644c48bd49f0b34c89ea48138ea4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس شاهمرادی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 0
    با سلام؟ بعله درتاریخ 21خرداد91به نان نرخ داده شده است؟ بعد از3سال تازه افزایش نرخ نان کلیدخورده است؟ جناب دکتر قنبری مانانوایان دیگه صبرمان تمام شده به والله کارد به استخوان رسیده است؟ نانوا2نفرشریک و3نفرشریک وحتی 4نفرشریک به یک نانوایی هستند؟ حساب کنید چه درآمدی دارد این نانوای بیچاره؟ مسئولین مربوطه دقیقأ اطلاع کامل دارند که چه بلایی گریبانگیرنانوایان تهران وشهرستانهاشده است؟چدأ توضیح لازم نیست؟ امیدوارم این کلید خوردن درست باشد انشاءالله