اگرچه با مصوبه دولت بنا بود نان از اول آذر گران شود اما همچنان چانه‌زنی‌‌ قیمتی ادامه دارد. در این میان، سهمیه ده روز نانوایان به قیمت قبل توزیع شده تا نان تا پایان دهه اول آذر با قیمت قبلی توزیع شود.

اگرچه با مصوبه دولت بنا بود قیمت نان از ابتدای آذرماه افزایش یابد، اما همچنان چانه‌زنی‌ها بر سر قیمت نان در استان‌های مختلف و به خصوص پایتخت ادامه دارد و هنوز به جمع‌بندی لازم برای قیمت مناسب نان نرسیده است. در این میان، البته سناریوهای مختلف قیمتی مطرح است که به گفته فعالان صنفی حاضر در جلسه کارگروه کنترل بازار، وزنه حمایت از مصرف‌کنندگان در تعیین قیمت نان سنگین‌تر از تولیدکنندگان است.

اواسط آبان ماه بود که کارگروه کنترل بازار در تصمیمات خود برای افزایش قیمت نان به جمع‌بندی رسید اما قرار بر این شد که قیمت نان در هر یک از استانهای کشور، بنا به اقتضائات آن استان تعیین شود و کارگروهی هم به ریاست استانداران تشکیل شود تا در این مورد، نظرات کارشناسی را در کنار هم ارزیابی کرده و در مورد قیمت نان در استان خود تصمیم بگیرند.

اکنون هم در پایتخت، جلسات به ریاست استاندار تهران برای تعیین قیمت نان به صورت مرتب برگزار می‌شود، اما هنوز جمع‌بندی نهایی در خصوص قیمت صورت نگرفته است. با این وجود، محسن لزومیان، رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان می‌گوید: دولت حساسیت بالایی در تعیین قیمت نان دارد، به نحوی که بیشتر جانب مصرف‌کننده را در تعیین قیمت نگه می‌دارد و تلاش دارد تا نانوایان را به سمت بهبود کیفیت و تولید بهینه سوق دهد.

در این میان، خبرها حکایت از آن دارد که نانوایان پایتخت برای تغییر در قیمت نان در حال آماده‌باش هستند و آنگونه که از سوی اتحادیه به آنان اعلام شده، حق افزایش قیمت را تا زمان اعلام رسمی قیمت‌ها ندارند، موضوعی که البته با بی‌توجهی برخی نانوایان در سطح شهر مواجه شده و آنها به استقبال گرانی نان رفته‌اند و به نوعی گرانفروشی می‌کنند.

لزومیان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: دولت سهمیه ده روز نانوایان را به صورت پیشاپیش در اختیار آنها قرار داده تا در صورت اعلام رسمی افزایش قیمت نان، نانوایان ظرف ده روز نان را با آرد دریافتی از دولت، به قیمت قبل عرضه کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان می‌افزاید: با اعلام رسمی افزایش قیمت نان، هیچ نانوایی حق افزایش قیمت تا ده روز را ندارد و باید در این دوره ده روزه، حتما باید قیمت نان را نیز بدون تغییر همچون سابق اعمال کنند. در غیر این صورت، با متخلفان برخورد جدی صورت می گیرد.

اما این تنها یک روی داستان است. روی دیگر داستان تغییر قیمت نان، آنگونه که فعالان صنفی و دولتمردان می‌گویند، نارضایتی از کیفیت نان است؛ کیفیتی که قرار بود با گرانی دو مرحله ای نان در دولت دهم، به میزان قابل توجهی افزایش یابد، اما درست زمانی که دولت نان را به بهانه افزایش کیفیت، گران کرد، این نانوایان بودند که بنای ناسازگاری گذاشتند و مردم را همچنان از کیفیت نان ناراضی نگه داشتند.

آن روزها، سناریوی دولت این بود که با گرانی نان، نانوایانی از سوی مردم مورد اقبال در خرید قرار خواهند گرفت که نان را به صورت کیفی عرضه کنند، در غیر این صورت قافیه را خواهند باخت و خود به خود از بازار حذف خواهند شد، اما این حذف از سوی مصرف کنندگان خواهد بود، موضوعی که البته در کمتر نانوایی حداقل در پایتخت رخ داد و نه تنها زور مصرف‌کنندگان به نانوایان نرسید، بلکه بعد از گذشت سال‌ها، باز هم مردم از کیفیت نان ناراضی هستند و نانوایان هم بر این ایده پافشاری می کنند که دخل و خرجشان یکی نیست.

بر این اساس، دولت یازدهم هم تصمیم گرفت که قیمت آرد و نان را اصلاح کند تا شاید کیفیت نیز بهبود یابد اما مشخص نیست که شاخصه‌های بهبود کیفیت از دیدگاه دولت چطور تعریف می‌شود، چراکه مصرف‌کنندگان نان، همچنان از کیفیت شاکی هستند.

بررسی‌های میدانی مهر حکایت از آن دارد که نانوایان در اقدامی، پیش از هر گونه دستور و مجوز دولت اقدام به گرانی نان کرده‌اند تا بلکه بتوانند جبران ارزانی قیمت را داشته باشند به نحوی که برخی نانوایان سطح شهر تهران تنها نان کنجدی آن هم با قیمتی بین 200 تا 300 تومان بالاتر از نرخ مصوب سنگک و بربری عرضه می‌کنند و مشتری مجبور است که یک انتخاب و آن هم نان کنجدی داشته باشد.

در حال حاضر قیمت مصوب نان سنگک و بربری به صورت ساده 600 و 700 تومان است در حالی که نانوایانی که این نان را با چاشنی کنجد عرضه می کنند، قیمت را هم هزار تومان برای مشتری در نظر گرفته‌اند.

در این میان پیش‌بینی ها بر این است که کارگروه ویژه تغییر قیمت نان در پایتخت، افزایش حداکثر 30 درصدی را برای تمامی انواع نان در نانوایی‌های تهران مصوب خواهد کرد که بر این اساس، قیمت هر قرص نان سنگک به احتمال زیاد از 700 تومان به 910 تومان، بربری از 600 به 780 تومان تغییر قیمت خواهد داد.

منبع:مهر
کد خبر 8e3043440f0f467fb0f5180c7ac3a609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • JAVAD ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    3 0
    این قیمت نان رو از کجاشون در میارن اینجوری؟؟؟ نمیتونن یه قیمت دروست و حسابی بدن اخه 780 تومن هم شد قیمت همونو میکردن 800 تمومن دیگه
  • عباس شاهمرادی ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    3 0
    باسلام،گلایه از ریاست محترم اتحادیه تولید کننده گان ، ازنان لواش ونان تافتون هم اگریادی می کردید بسیار خوب بود 65درصدمردم ایران نان لواش مصرف می کنند، امّا برعلیه نان لواش تبلیقات ظالمانه ی صورت گرفته است،می گویند ارزش غذایی ندارد ،ولی یک سروگردن ازبقیه نان ها بلند تره