مشاور انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه اگر به گفته وزیر بهداشت استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی خطرناک است، چرا واردات آن متوقف نمی‌شود، گفت: سالانه 760 هزار تن روغن پالم به کشور وارد و به مصرف خوراکی مردم می‌رسد.

 حسین چمنی مشاور انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد استفاده روغن پالم در شیر، گفت: گفته وزیر بهداشت درباره اینکه شیر پرچرب نخورید چون روغن پالم دارد غلط است و بهتر بود وزیر می‌گفت شیر پرچربی که روغن پالم دارد، نخورید.

امکان بروز تخلف بین دامداران و صنایع لبنی وجود دارد

وی افزود: در کشوری که حدود 2 میلیون دامدار و تولید کننده شیر و  1700 کارخانه تولید شیر و صنایع لبنی داریم که اتفاقا به لحاظ مالی هم دچار مشکل هستند و در کنار آن واردات 760 هزار تن روغن گیاهی پالم ارزان قیمت وجود دارد اگر بگوییم هیچ تخلفی در بین آنها صورت نمی‌گیرد حرف غلطی است، بلکه باید گفت که تعداد متخلفین زیاد نیست.

مشاور انجمن صنایع لبنی بیان داشت: واردات روغن پالم با مجوز رسمی وزارت بهداشت انجام می‌شود و در گمرک اگر محصولی مجوز وزارت بهداشت را برای واردات نداشته باشد ترخیص نمی‌شود.

چمنی گفت: سؤالی که من به عنوان یک شهروند و نه یک کارشناس از وزارت بهداشت دارم این است که اگر استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی و شیر تا این اندازه برای سلامتی مردم مضر است پس چرا جلوی واردات آن که خودشان مجوز وارداتش را می‌دهند، گرفته نمی‌شود.

* مصرف روغن پالم در کدام مصارف خوراکی خطرناک‌تر است؟!

وی افزود: سالانه حدود 760 هزار تن روغن پالم وارد می‌شود که ممکن است بخشی از آن هم با مجوز وزارت بهداشت در شیر استفاده شود و بنابراین بقیه آن قطعا به مصارف خوراکی می‌رسد و این مسئله جای سؤال دارد که چرا روغن پالم در مصارف خوراکی دیگر خطرناک نیست اما در محصولات لبنی خطرناک است.

وی افزود: برخورد با این تخلف ساز و کار دارد و باید به مردم بگویند که شیر پرچربی که روغن پالم در آن استفاده شده را نخورید نه اینکه به مردم بگویند شیر نخورید.

مشاور انجمن صنایع لبنی، گفت: بارها گفته‌ایم تصمیمات غلط دولت در سال‌های اخیر در مورد شیر موجب نابودی، ورشکستگی، تعطیلی و حتی فساد و تخلف در این صنعت می‌شود اما مسئولین به این گفته‌ها توجهی نکرده‌اند.

* نحوه اطلاع رسانی در مورد متخلفین صنایع لبنی غلط بود

چمنی با بیان اینکه تخلف اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت: از روز اول که این مسئله در رسانه‌ها مطرح شد ما با مطرح شدن آن مشکلی نداشتیم و معتقدیم که باید متخلفین به مردم و دستگاه‌های قضایی معرفی شوند اما با نحوه اطلاع رسانی که تمام صنایع را درگیر کرد مشکل داریم.

* نظارتی بر عرضه کنندگان شیر فله‌ای وجود ندارد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان استفاده از روغن پالم توسط دامداران وجود دارد، گفت: تعیین متخلف در صنایع صنعتی به راحتی امکان‌پذیر است ولی در جاهایی که شیر به صورت فله‌ای عرضه می‌شود و هیچ نظارتی هم بر تولیدات آن‌ها وجود ندارد امکان ندارد بنابراین ممکن است در بین دامداران هم متخلف وجود داشته باشد

مشاور انجمن صنایع لبنی شیر تصریح کرد: بنابراین از آنجا که هیچ نظارتی بر شیر‌های فله‌ای وجود ندارد ممکن است در دامداری‌ها هم تخلف انجام شود.

* برخی کارخانه‌ها مجوز استفاده از روغن گیاهی دارند

چمنی گفت: برخی کارخانه‌های صنایع لبنی مجوز استفاده از روغن گیاهی را از وزارت بهداشت دارند و در کنار آن‌ها گویا دو کارخانه صنایع لبنی بدون مجوز از روغن گیاهی در تولیداتش استفاده می‌کنند.

وی افزود: بنابراین از نظر وزارت بهداشت آنها که مجوز استفاده از روغن گیاهی را دارند متخلف نیستند و فقط آنهایی که به صورت غیر مجاز از روغن گیاهی یا پالم استفاده می‌کنند متخلف محسوب می‌شود ولی وزارت بهداشت اعلام کرده که ممکن است به دلیل حساسیت‌های ایجاد شده در بین مردم مجوز 6 کارخانه از 8 کارخانه استفاده  کننده از روغن گیاهی لغو می‌شود.

مشاور انجمن صنایع شیر ایران گفت: گفته می‌شود که واردات روغن پالم از 50 درصد سال گذشته امسال به 30 درصد کاهش یافته است، همین مقدار شامل حدود 500 هزار تن روغن وارداتی می‌شود که مجوز واردات آن را دولت صادر می‌کند و ارز آن را هم دولت تأمین می‌کند.

چمنی بیان داشت: وزارت بهداشت که می‌گوید که مصرف این روغن خطرناک است باید روغن دیگری را به جای این روغن جایگزین کند و واردات این روغن را به طور کامل و یکباره قطع کند.

* 760 هزار تن روغن وارداتی پالم کجا مصرف می‌شود؟

وی افزود: اگر فرض گرفته شود که در بدترین شرایط 10 درصد از روغن وارداتی پالم در صنایع شیر استفاده می‌شود باید سؤال کرد که الباقی این روغن وارداتی در کجا مصرف می‌شود و آیا مصرف این روغن در مصارف دیگر خطرناک نیست و فقط در صنایع شیر خطرناک است؟!

* صنایع لبنی میلیاردها تومان ضرر کردند

مشاور انجمن صنایع لبنی اظهار داشت: در چند روز اخیر مصرف شیر و برخی از صنایع لبنی کاهش یافته است و ضرر و زیان میلیاردی به صنایع لبنی وارد شده است و با نحوه اطلاع رسانی غلط حقوق مردم و حقوق صنایع لبنی ضایع شد.

* بین تولید کنندگان روغن پالم و سویا نزاع سیاسی و اقتصادی وجود دارد

چمنی اظهار داشت: روغن پالم یک روغن گیاهی و نباتی است که از درخت نخل در کشورهای اندونزی، مالزی و حتی برخی کشورهای آفریقایی به عمل می‌آید و به عنوان یک روغن گیاهی در سطح دنیا صادر می‌شود.

وی افزود: حدود 15 کشور جهان از روغن گیاهی پالم استفاده می‌کنند در حالیکه این روغن دارای کیفیت متفاوتی است و نوع خوب و یا بد دارد.

رئیس انجمن صنایع لبنی اظهار داشت: در 10 سال گذشته با مجوز وزارت بهداشت واردات روغن پالم به ایران حدود 15 برابر بیشتر شده است.

چمنی تصریح کرد: از حدود 1.4 میلیون تن واردات روغن به داخل کشور حدود 760 هزار تن آن را روغن پالم تشکیل می‌دهد که این روغن‌ها با تایید وزارت بهداشت وارد کشور و وارد جیره غذایی مردم می‌شود.

وی افزود: بعضی رفرنس‌های علمی در مورد روغن پالم مصرف آن را تأیید و برخی مصرف آن را رد می‌کند ولی چون یک نزاع سیاسی و اقتصادی بین آمریکا (تولید کننده و صادر کننده روغن سویا) و مالزی و اندونزی ( تولید کننده و صادر کننده روغن پالم) است نمی‌توان به آن رفرنس‌ها اعتماد کرد که کدام روغن بهتر است.
کد خبر 614a463845e147c7bf79a6d72212ef43

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =