۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
مدیرعامل بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه امسال براساس طرح دولت قیمت نان اصلاح و واقعی می‌شود از خرید حدود ۷ میلیون تن گندم از کشاورزان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی قنبری در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه به دلیل وضعیت نامناسب تولید نان پیشنهاد صنعتی کردن تولید نان در لایحه‌ای در سال 85 به مجلس ارسال شد و در قانون بودجه به تصویب رسید.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: هدف کلی طرح صنعتی کردن نان چهار عامل است که کاهش ضایعات، کاهش هزینه‌های تولید، بالا بردن کیفیت نان و رعایت بهداشت و تأمین سلامت مردم است.

وی گفت: براساس این اهداف 226 طرح تولید انبوه نان صنعتی به بانک‌های عامل ارسال شد که از بین آنها 28 طرح به ظرفیت 1355 تن در روز موفق به دریافت تسهیلات شد و از این تعداد 21 طرح با ظرفیت 835 تن در روز پروانه بهره‌برداری دریافت کردند و 7 طرح با 520 تن ظرفیت در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه 25 هزار تن نان به طور روزانه در کشور تولید می‌شود، گفت: واحدهای تولید نان صنعتی 5.5 درصد نان کشور را تأمین می‌کنند.

وی اضافه کرد: البته واحدهای نیمه‌ صنعتی دیگری هم مشغول فعالیت هستند که تولید انبوه ندارند ولی اگر به چرخه تولید اضافه شوند 10 تا 15 درصد نان مصرفی را می‌توانند تأمین کنند.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد زمان اصلاح قیمت نان و برنامه دولت برای این کار گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل قیمت نان است چون مصرف عامه دارد و باید با احتیاط در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

قنبری ادامه داد: پیشنهاد ما واقعی شدن قیمت نان است به نحوی که به مردم فشار وارد نشود و از طریق پرداخت یارانه به مردم این افزایش جبران شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نانوایی‌ها، دولت و مصرف‌کنندگان از وضعیت فعلی رضایت ندارند، گفت: در طرح جامعی که در دولت در حال بررسی است به سمت قیمت واقعی نان خواهیم رفت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود:‌ این طرح امسال به تصویب دولت می‌رسد و در صورت تصویب آن یارانه 10 هزار میلیارد تومانی که الان برای تولید نان پرداخت می‌شود کاهش پیدا می‌کند و 3 هزار میلیارد تومان از این یارانه آزاد می‌شود.

قنبری گفت: معاون اجرایی رئیس جمهور متولی اجرای این امر است و البته باید به لحاظ فرهنگی مردم را برای این موضوع آماده کرد و اگر مردم از مزایای این طرح مطلع شوند حتماً همراهی خواهند کرد.

وی بیان داشت: افزایش قیمت زیاد نخواهد بود و با پرداخت یارانه جبرانی به مردم این بار را از دوش آنها برمی‌داریم.

*تهاتر گندم با کشور روسیه؟

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به سؤالی درباره تهاتر گندم با کشور روسیه گفت: هم‌اکنون بخش قابل توجهی از گندم مورد نیازمان را از روسیه وارد می‌کنیم و می‌توانیم این ارتباط نزدیک را ادامه و افزایش دهیم.

قنبری افزود: امسال حدود 7 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌ایم و 7 هزار میلیارد تومان در ازای آن به کشاورزان پول پرداخته‌ایم که این میزان خرید حدود 2 میلیون تن بیشتر از سال گذشته است.

*توصیه نمی‌شود که با هر قیمتی به سمت خودکفایی گندم برویم

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چه زمانی در تولید گندم خودکفا می‌شویم، گفت: با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خشک قرار گرفته و تولید گندم به صورت دیم انجام می‌شود سال‌هایی که خشکسالی داشته باشیم تولید گندم پایین می‌آید بنابراین باید به مزیت نسبی در تولید توجه شود و از نظر اقتصادی توصیه نمی‌شود که با هر قیمتی به سمت خودکفایی برویم.

قنبری در مورد شروط اعطای یارانه به تولیدکنندگان نان صنعتی گفت:‌ تولیدکنندگانی که نان مأکول برای مردم تولید کنند و آن را با قیمت مصوب عرضه کنند و نظارت وزارت صنعت را بپذیرند مشمول اعطای یارانه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به لزوم واقعی شدن قیمت نان گفت:‌ در شرایط فعلی گندم را حدود هزار و 150 تومان خریداری می‌کنیم اما برای مصرف‌کننده 465 تومان محاسبه می‌شود و این شکاف قیمتی موجب ایجاد رانت و فساد شده بنابراین باید قیمت واقعی شود تا رقابت ایجاد شده و مداخله دولت کمتر شود.

قنبری روز یکشنبه با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت به این سمت منصوب شد و پیش از این عباس قبادی چندین سال این مسئولیت را بر عهده داشت.
کد خبر a6bce274d75c4eb9b5dadd5e3f38f513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =