۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۶
علی شریعتی - مشاور علمی کانون انجمن های صنایع غذایی و کارشناس صادرات مواد غذایی به روسیه

هرچند روس ها با اشاره به سال هاي دور خود مدعي انتقال دانش ذوب آهن و اتمي به ايران بوده اند، اما تجربه ثابت كرده است كه در تركيب تراز تجاري همواره كفه ترازو به نفع طرف روسي- چه از حيث ارزش و چه استراتژيك- بوده است.

در سال هاي گذشته نزديك نيز همواره با جريانات خاورميانه از سود سرشار مازاد ارزش نفت بهره حداكثري كرده اند.

حال به نظر مي رسد كه شايد فرصت جبران براي تجار ايراني فراهم شده باشد و شايد به نوعي بتوان گفت آسياب به نوبت مصداق پيدا كرده است، اما برخي نكات در اين بين قابل تامل است.

اولا از حيث بازاريابي بهترين موقعيت جهت برندينگ و استفاده از استراتژي رخنه در بازار فراهم است، اما اين شرط لازم است ولي كافي نيست؛ زيرا متاسفانه در خصوص تجارت با اين كشور عمده صادركنندگان ما از دير باز به صورت فروش درب كارخانه يا مرزهاي شمالي كشور انجام داده اند و در بیشتر اوقات عملا فرمان كار دست تجار و پيله وراني بوده كه دانش و تجربه و قدرت لازم را نداشته. از طرف دیگر نیز عمده اين عزيزان واردكنندگان بزرگ چوب و ..به ايران بوده اند كه افت مديريت صادرات توسط مافيای واردات دامن گير كشور بوده است و در سال هاي گذشته همين مورد حتي باعث ارزان تر بودن قيمت كشمش و رب صادراتي در روسيه از داخل ايران شده است، زيرا هدف انتقال وجه چوب و... به صورت جنس بوده نه صادرات.

حال، پس نخستین مشكل توليدكننده صادرات محور، انتقال وجه است كه جزو وعده هاي اخير مسوولين جهت حل این مشکل است.

نكته دوم كه در نمايشگاه نيز نمود عيني داشت، حضور شركت هاي بسيار مطرح در كنار شركت هايي است كه حتي كارت ويزيت بين الملي نداشتند يا كوچك ترين بررسي قبلي انجام نداده بودند  که اين عارضه ضرورت وجود تشكل قوي در قالب كارگروه با هماهنگي مسولين را مي طلبد تا با فيلتر كردن و پايش، باعث ايجاد وجهه قوي و مطمن از تجار ايراني شود.

به عنوان مثال، در كشور تركيه تنها ١٤شركت در رتبه بندي اجازه صادرات و حضىور در نمايشگاه صنایع غذايي در گروه كنسرو دارند، اما ما حدود ٥ هزار واحد توليدي اين محصول را داريم و همه هم با هر تواني مي توانند حاضر شوند كه اين قضيه نيز افت بازار خراب كن هاي وطني را دامن مي زند.

در نمايشگاه امسال علي رغم فرصت طلايي براي توليد كنندگان محصولات باغي كشور، تركيه بزرگ ترين پايون را در اين خصوص انجام داد و تجار معتبر با شناسايي و فيلتر در نمايشگاه به صورت جمعي حاضر شده بودند و حضور مقامات دولتي حقوقي و ...در كنار تجار نيز نكته قابل توجه بود، ولي متاسفانه بازديد سفير و مسولين سفارت ما به صورت گزينشي بود و حتي در ضيافت شام نيز بي برنامگي عزيزان ما مشهود بود.

به هرحال، بازار روسيه فعلي دريك كلام بسيار جذاب و پركشش جهت بزرگان صنعت در اين مقطع است که امید می رود به آسانی از دست نرود.
کد خبر b1ccf81dda194177b39b43e83131c390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =