در پی اعلام نیازمندی غذایی روس‌ها به ایران، وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید و توانمندی صادراتی محصولات باغی را در سال جاری اعلام کرد که براساس آن بیشترین میزان تولید و صادرات به مرکبات، سیب، انگور، سبزی و صیفی و انواع گل و گیاه اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از آن‌که روسیه فهرست نیازمندی‌های غذایی و کشاورزی خود را در قالب بیش از 60 محصول مختلف به ایران اعلام کرد و مقامات روسی در جلسه‌ای مشترک با بازرگانان و مسئولان ایرانی به مذاکره نشستند، وزارت جهاد کشاورزی فهرست تولیدات و محصولات دارای قابلیت صادراتی را اعلام کرد که بر این اساس صادرکنندگان می‌توانند با اخذ مجوزهای لازم، محصولات مورد نیاز روسیه را در قالب این فهرست تامین کنند.

در فهرست ارسالی روس‌ها به ایران انواع میوه و صیفی‌جات، موز، هندوانه، سیب طلایی (زرد)، پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، انگور سفید و قرمز، گلابی، هلو، شلیل، انواع گوجه، انواع خیار، آجیل مخلوط ، بادام بو داده، سبزیجات شامل گل کلم یخ زده، سبزیجات تابستانی یخ زده، کلم بروکلی، سبزیجات ریشه‌ای تازه و یخ‌زده، سبزیجات کنسروی، گوجه فرنگی گیلاسی، روغن زیتون، کنسرو صیفی‌جات، قارچ به صورت یخ‌زده و مخلوط، چای و آناناس دیده می‌شود که البته برخی از این محصولات مانند قهوه، روغن زیتون،‌آناناس و ... هستند که در ایران تولید چندانی ندارند و جزو محصولات وارداتی به شمار می‌روند که به گفته عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز می‌توان این محصولات را از طریق صادرات مجدد برای روس‌ها تامین کرد.

یکی دیگر از موضوعاتی که برای ایران بسیار حائز اهمیت بوده بحران آبی است که روز به روز هشدار و خطر بروز آن برای کشور جدی‌تر می‌شود اما در این میان در فهرست نیازمندی‌های غذایی روسیه نام محصولاتی مانند انواع صیفی‌جات، هندوانه و سایر محصولات باغی آب‌بر به چشم می‌خورد که به اعتقاد کلانتری نباید ایران برای تامین این محصولات به روس‌ها آن هم در برنامه بلند مدت تعهدی بدهد چرا که این محصولات در سال گذشته زراعی تولید شده و قابلیت صادرات به روسیه دارند اما ایران با توجه به محدودیت شدید منابع آبی شاید دیگر قادر نباشد که مجددا در تولید این محصولات که چندان ارزآوری اقتصادی مطلوبی هم ندارند رکوردشکنی کند.

البته وزارت جهاد کشاورزی در فهرستی جدید بالغ بر 20 نوع محصول مختلف میزان توانمندی ایران را در تولید و صادرات انواع محصولات باغی برای سال جاری اعلام کرده است که بدین شرح است:


کد خبر 0e3eecd4650347648ad05e6fe7428380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شریف رستمی ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    2 0
    با عرض سلام. ایا به نظر شما نباید یک فکر اساسی به حال گوجه کاران کشورمان بشود؟ محصولی پرهزینه و در عین حال کم درامد. البته که لازم است به بازار محصولات کشاورزی سروسامانی داده شود تا محصولی که 13000 ریال صادر میشود و فقط3000 ریال ان نسیب تولید کننده ان میشود با قیمت واقعی از کشاورز خریداری شود، چراکه خریداران گوجه فرنگی که درواقع همان کارخانه های تولید رب گوجه هستند با سوء استفاده از این مساله ان را فقط با قیمت خالص ر3100 ریال میخرند واین ظلمی آشکار است بر کشاورز